Hvordan spiller man egentligt med Pokémon kort? Måske du eller dit barn har samlet på de flotte kort i længere tid, men aldrig fået prøvet kræfter med spillets regler. Det kan være uoverskueligt at finde ud af, hvor man skal starte når nu, der er SÅ mange forskellige kort og Pokémon produkter. Derfor har vi lavet denne artikel, så du hurtigt kan komme i gang. Læs med her og lær grundreglerne til Pokémon TCG.
- Del 1 - Spillets Grundregler
- Det skal du bruge
- Gør klar til at spille
- Inden kampen starter
- Sådan er en tur opbygget
- Angreb og skade
- Andre regler
- Nu er du klar
- Del 2 - Avancerede Regler
Hvordan spiller man med Pokémon kort?
I Pokémon TCG spiller to trænere mod hinanden. Her skiftes de til at spille deres kort, i forsøget på at slå modstanderens Pokémon’er ud. Slår man en Pokémon ud, trækker man et præmiekort. Den første træner med 6 præmiekort vinder spillet!
Man kan også vinde, hvis modstanderen ikke har flere Pokémon’er eller ikke kan trække flere kort fra sit deck i begyndelsen af sin tur. I videoen herunder kan du se, hvordan man spiller når Jan, vores helt egen Pokémon Professor, tager et prøvespil mod en ”ung træner”.
Hvad skal du bruge for at spille Pokemon?
For at spille Pokémon TCG skal man bruge et deck. Et deck består af 60 kort, hverken mere eller mindre. I sit deck har man tre typer af kort: Pokémon-, Træner- og Energikort. Man må have 4 ens kort i sit deck med undtagelse af energikortene – dem må man have ligeså mange man ønsker af.
-
Pokémon kort: De vigtigste kort i dit deck. Pokémon'er kommer i forskellige typer og med forskellige evner og bruges til at slå dine modstanders Pokémon'er ud, så du kan vinde præmie kort. Pokémon'er er delt op i tre typer: Basic, Stage 1 og Stage 2. Du kan se den fulde gennemgang af informationerne på et Pokémon kort her.
-
Træner kort: Disse kort findes også i forskellige typer, men alle har det til fælles, at de har effekter, som hjælper dine Pokémon'er eller dig til sejren.
- Energi kort: Det kræver energi at kæmpe og derfor skal dit dæk også indeholde energikort, da dine Pokémon’er ikke kan angribe modstanderen uden. Du kan se en liste over energi typer her.
Foruden et deck skal man også bruge en mønt til at slå plat eller krone, en håndfuld skademarkører, og i nogle tilfælde skal man også bruge status markører. Skademarkørerne hjælper dig med at vise, hvor meget skade dine Pokémon’er har taget, mens statusmarkørerne viser, hvorvidt de f.eks. er blevet udsat for en poison eller burn effekt.
Hvis man er nybegynder, kan man med fordel køber et færdiglavet Battle Deck. Disse kommer ofte med et sæt markører og en mønt. Du kan finde Battle Decks på vores side her.
Gør klar til at spille
Selve spillet foregår i forskellige zoner, som er illustreret herunder. Hver træner har deres egne zoner, så man ikke blander kortene sammen og tydeligt kan se, hvilke kort man hver i sær har spillet
OBS. De forskellige zoner i illustrationen herover er angivet med deres engelske navne.
- Præmie kort (Prize Cards): I denne zone ligger de 6 præmie kort, du skal trække for at vinde.
- Aktiv Pokémon (Active Spot): Her placeres den Pokémon, man ønsker at bruge til at angribe modstanderen med.
- Bænken (Bench): Hver træner har en bænk, hvor de resterende Pokémon'er træneren har i spil ligger og venter til, at det bliver deres tur til at kæmpe. Man må maksimalt have 5 Pokémon'er på sin bænk.
- Discard Pile: Her ligger man alle de træner- og energikort, man har brugt eller de Pokémoner modstanderen har slået ud.
- Decket: Her placerer man sit deck, så det er indenfor rækkevidde og man let kan trække nye kort.
- Hånden: Hånden er en speciel zone, da det er her du opbevarer de kort du har trukket fra dit deck eller fra præmiekort, men som du endnu ikke har spillet i en af de andre zoner.
Inden kampen starter
Nu har du en forståelse for, hvordan spillezonerne i Pokémon TCG ser ud og hvad de bruges til, men inden man for alvor kan begynde spillet, er der et par trin, man skal have på plads først:
-
Giv hånden til modstanderen Selvom man skal dyste mod hinanden, er det vigtigt med god sportsånd. Så husk at give hånd før kampen starter!
-
Plat eller krone Spillerne slår plat eller krone – vinderen bestemmer, hvem der starter spillet. Har man ikke en mønt kan man også bruge en terning som vist herunder.
Mange angreb og effekter i Pokémon kræver du slår plat eller krone om hvorvidt særlige effekter bliver udløst. I Pokémon kortspillet hedder det "Heads or Tails". Du kan huske det på, at Heads er den side af mønten, hvor man kan se Pokémon'ens hovede.
-
Bland decket Hver spiller blander deres deck og placerer det indenfor rækkevidde.
- Træk kort Nu trækker hver spiller syv kort op på deres hånd. Blandt disse kort skal man gerne have trukekt mindst 1 Basic Pokémon.
-
Reshuffle Trækker man ikke nogen Basic Pokémon’er, viser man kortene til sin modstander og blander dem tilbage ind i decket. Herefter trækker man 7 nye kort (gentag hvis man stadig ikke trækker en Basic Pokémon). Hver gang man er nødt til at blande forfra, må modstanderen trække 1 ekstra kort på hånden efter han har placeret sine Pokémon'er.
-
Placer Basic Pokémon Herefter placerer hver spiller en Basic Pokémon i deres aktive zone og op til 5 Basic Pokémon’er på deres bænk. OBS. Kortene skal placeres med forsiden nedad.
-
Placer Præmiekort Nu trækker hver spiller 6 præmiekort og placerer dem i præmiekort-zonen med forsiden nedad. OBS. Man må ikke kigge på sine præmiekort.
Zonerne foran en spiller skulle nu gerne se ud som illustreret herunder. Bemærk at der i dette tilfælde ikke er nogen Pokémon’er placeret på bænken.
- Afslør Pokémon'er Når begge spillere har udført ovenstående trin, vender de deres aktive Pokémon og dem de har på bænken, så alle kan se dem.
Nu er du klar til at begynde, men hvordan spiller man så?
Hvordan er en tur opbygget?
Et spil Pokémon foregår over en række ture, hvor hver spiller skiftes til at spille deres kort og angribe modstanderens aktive Pokémon, så de kan vinde deres præmiekort. Hver tur består af tre trin – træk kort, udfør handlinger, og angrib med din Pokémon.
-
Træk kort Spilleren starter sin tur ved at trække et kort fra toppen af sit deck. Kan en spiller ikke trække et kort i starten af sin tur, er spillet slut og spilleren har tabt.
- Udfør handlinger Spilleren kan udføre enhver af nedenstående handlinger i en vilkårlig rækkefølge. Du kan læse mere om de enkelte handlinger her.
- Læg en basic Pokémon fra din hånd ned på din bænk (så mange du vil)
- Udvikle dine Pokémon'er (så mange du vil)
- Læg et energikort til en Pokémon (kun en gang per tur)
- Spiller træner kort (så mange du vil, men kun 1 supporter og 1 stadium per tur) - se eksemplerne herunder
- Trække din aktive Pokémon tilbage (kun en gang per tur)
- Bruge evner (så mange du vil)
-
Angrib med din Pokémon Som det sidste i sin tur må spilleren angribe modstanderen med sin aktive Pokémon. Efter angrebet gives turen videre til modstanderen.
Læs med her for en fuld gennemgang af, hvordan angreb fungerer.
Den første tur (hvad du ikke må) For at holde spillet balanceret, er der indført en række begrænsninger på spillets første tur. Disse begrænsninger gælder dermed KUN for den spiller der starter.
- Man må ikke spille trænerkort af typen Supporter i den første tur af spillet.
- Man må ikke angribe modstanderen i den første tur af spillet.
Angreb og skade
Når man angriber med sin Pokémon i slutningen af sin tur, er der et par trin man skal følge for at være sikker på, at angrebet udføres korrekt.
-
Annoncer angreb Det første man skal er at annoncere, hvilket angreb man ønsker at bruge, så ingen ved bordet er i tvivl.
-
Tjek energi Når man har annonceret sit angreb, skal man tjekke om ens Pokémon har nok energi til at bruge angrebet. Mængden af nødvendig energi er markeret til venstre for angrebets navn som vist herunder.
Her kan man også se, hvilken type af energi angrebet bruger. De hvide energisymboler med stjerner i, betyder at man kan bruge alle slags energityper. I eksemplet ovenover skal Charmeleon eksempelvis bruge 1 fire energi og 1 energi af en vilkårlig type for at bruge sit Slash angreb.
- Nogle angreb har ekstra effekter Nogle angreb har specielle regler som, man skal tage højde for, når man angriber. Disse kan tilføje specielle tilstande og effekter til modstanderens Pokémon eks. Poisoned.
-
+ og X Nogle angreb bliver markeret med enten et + eller et X som en del af angrebets skade. Disse tilføjer oftest ekstra skade baseret på forskellige betingelser, som i de to eksempler vist herunder:
I ovenstående eksempel kan Electivire gøre 60 ekstra skade med sit Thunder Punch, hvis man slå heads ved at flippe en mønt. Den tager til gengæld selv 20 i skade, hvis man slår tails.
Bruger Clefairy sit Wonder Storm angreb, gør den 20 ekstra skade per psychic energi kort, der er tilknyttet alle trænerens Pokémon'er.
-
Tjek weakness og ressistance Det næste man skal kigge efter, er hvorvidt modstanderens Pokémon har enten weakness eller ressistance til den type Pokémon man angriber med - altså om de er stærke eller svage overfor nogle bestemte typer af angreb.
Bliver en Pokémon angrebet af en type den er svag overfor, tager den ekstra skade. Man kan se, hvor meget ekstra skade Pokémon'en tar i bunden af kortet. Er Pokémon'en derimod stærk overfor et angreb, så mindsker den skaden med 20. Se eksemplerne herunder.
I ovenstående eksempel tager Salazzle dobbelt skade, hvis den bliver angrebet af en vand-pokémon, mens Zebstrika mindsker skaden med 20, hvis den bliver angrebet af en metal-pokémon.
- Marker skade Når I har fundet ud af hvor meget skade du giver modstanderens Pokémon med dit angreb, markeres dette på modstanderens Pokémon med det korrekte antal af skademarkører.
-
Bliver modstanderen slået ud? I tilfælde af at du giver modstanderens Pokémon lige så meget, eller mere skade end den har HP, så bliver den slået ud og du må tage et præmiekort!
Du er nu et skridt tættere på at vinde spillet!
Andre regler
- Opbygning af et Pokémon kort Der er rigtig mange informationer på et Pokémon kort og det kan være svært at forstå, hvad de mange tal og symboler betyder. Herunder finder du et eksempel på et Pokémon kort og med dertilhørende beskrivelse af de enkelte dele.
-
Kort type og udvikling Det øverste venstre hjørne af kortet viser, hvorvidt der er tale om en Basic, Stage 1 eller Stage 2 Pokémon. Hvis det er en Stage 1 eller 2, kan man også se, hvilken Pokémon kortet udvikler sig fra. Læs mere om udvikling her.
- Kortets navn Her Finder du Pokémon'ens navn.
-
Health Points (HP) Health Point eller HP er et tal der viser, hvor meget skade Pokémon'en kan modstå før den bliver slået ud. Her kan man også se, hvilken type Pokémon'en har. Læs mere om typer af energi her.
-
Ability Denne del af kortet viser, hvilke specielle evner som Pokémonen har. Disse tæller ikke som angreb.
-
Attack Her kan man se, hvilke angreb Pokémon'en har. En Pokémon kan have mange forskellige angreb.
-
Weakness Her kan du se, hvorvidt din Pokémon er svag overfor andre typer af Pokémon'er.
-
Ressistance Her kan du se, hvorvidt din Pokémon er stærk overfor andre typer af Pokémon'er.
- Retreat Her kan du se, hvor meget energi det koster at kalde din Pokémon tilbage til bænken. Du kan læse mere om reglerne for at kalde en Pokémon tilbage her.
-
Set Symbol Dette symbol viser, hvilke sæt af kort din Pokémon kommer fra. Dette kan blandt andet have indflydelse på, hvor meget din Pokémon er værd. Du kan læse mere om Pokémon sæts her.
- Kortnummer/Rarity Alle Pokémon kort har et kortnummer. Dette kan have indflydelse på, hvor meget dit kort er værd. Ved siden af finder du også oftest et lille symbol (cirkel, diamant, eller en stjerne). Dette viser hvor sjældent kortet er.
- Evolution Pokémon’er kan udvikle sig til stærkere Pokémon’er i løbet af spillet. For at udvikle en Pokémon, skal man først sikre sig, hvilken Pokémon den udvikler sig fra/til så man ikke springer et trin over. Man kan se hvilken Pokémon en kort udvikler sig fra i kortets øverste venstre hjørne (se illustrationen herunder).
Alt skade der ligger på en Pokémon overføres til dens udvikling, men alle effekter fjernes fra kortet. Man kan ikke udvikle en Pokémon i den samme tur den blev spillet. - Kald din Pokémon tilbage Hvis din aktive Pokémon har taget meget skade, kan det være at du får brug for at kalde den tilbage og sende en anden Pokémon ind på banen fra din bænk. For at gøre dette skal du betale Pokémon’ens Retreat Cost som du kan se i nederste højre hjørne.
Når du skal betale Pokémon’ens Retreat Cost skal du fjerne den tilsvarende mængde af energi fra Pokémon’en og placere den på din bænk. Du må også fjerne alle effekter og tilstande, der påvirker Pokémon’en, men alt skade forbliver. Herefter skal du flytte en af dine andre Pokémon'er fra bænken ind på den aktive plads. Du kan ikke kalde en Pokémon tilbage, hvis din bænk er tom. - Brug en Pokémon's evner Nogle Pokémon’er har specielle evner, der ikke er tilknyttet et angreb. Disse har ofte forskellige tidspunkter, hvor de kan aktiveres og man kan aktivere evner (Abilities) fra både sin aktive Pokémon og dem på bænken.
Clefairy's evne Moon-Watching Party kan eksempelvis aktiveres, når som helst i din tur (før du angriber), så længe denne Clefairy er din aktive Pokémon.
Nu er du klar til at spille
Du har nu lært grundreglerne til Pokémon TCG og burde være klar til at prøve din viden af med et spil. Vi anbefaler at du starter med at bruge færdigbyggede decks - eksempelvis dem du kan finde i Pokémon Battle Academy eller de forskellige battle decks.
Hvis du gerne vil lære om nogle af de mere avancerede regler, eks. status effekter eller Pokémon V, kan du læse videre herunder i del 2 af artiklen. Har du spørgsmål om Pokémon er du velkommen til at kontakte os eller besøge os i Aalborg. Er du interesseret i at prøve at spille mod andre, har vi faste Pokémon arrangementer i butikken hver uge.
Del 2 - Avancerede Regler
Typer af energi
Herunder kan du se en liste af de forskellige energityper, der bruges i Pokémon TCG. Navnene er på engelsk, da det også er de engelske navne, der refereres til på kortene.
Status effekter
Nogle angreb og effekter tilfører forskellige tilstande til modstanderens Pokémon. Herunder kan du finde en gennemgang af alle tilstandende samt, hvordan man markerer dem under spillet (illustrationerne i højre side).
|
|
|
|
|
|
Pokémon navne
Der findes RIGTIG mange forskellige typer af Pokémon’er og mange har specielle tegn eller titler tilknyttet deres navne. Det er vigtigt at kunne skelne mellem, hvad der tæller som en officiel del af Pokémonens navn og hvad der ikke gør, da det har indflydelse på, hvor mange af hvert kort man kan have i sit deck og om man kan bruge kortet til at udvikle en anden Pokémon.
-
Symboler Nogle kort har symboler (eks. en stjerne) efter deres navne. Disse tæller som en del af navnet. Selvom de har samme grundnavn, skal man altså tælle de tre nedenstående Pokémon’er som tre forskellige.
-
LV Nogle Pokémon’er har et LV (eks. LV X eller LV 44) anført bag sit almindelige navn. Disse tæller ikke med som en del af navnet og nedenstående Pokémon’er kan derfor regnes for at være den samme.
-
Ejer og form Nogle gange har Pokémon’er en ejer eller en region før deres almindelige navne. Disse tæller som en del af Pokémon’ens fulde navn og regnes derfor som forskellige kort, ligesom de tre nedenstående.
Pokémon V
Der findes en meget speciel type af Pokémon, der kaldes Pokémon V. Dette er ekstra stærke Basic Pokémon’er, der kan give dig en stor fordel i kamp. Man skal dog passe på, da modstanderen trækker hele 2 præmiekort, hvis de slår en Pokémon V ud.
Der findes også Pokémon VMAX og VSTAR – disse fungerer på samme måde som udviklinger og skal udvikles fra en Pokémon V.
Yderligere regler
I takt med at der er blevet tilføjet flere forskellige typer af Pokémon, er der også kommet flere specielle regler. Heldigvis har Pokémon Company samlet mange af de specielle regler i dette dokument. Hvis I er i tvivl om, hvordan en specifik type af Pokémon eller træner kort virker, kan I finde en forklaring der i.
OBS. Dokumentet er på engelsk og de avancerede regler starter fra side 18.