• Billig fragt fra 39kr, Gratis over 500 kr.
  • Gratis ombytning i 30 dage
  • Levering: 1-2 hverdage
  • Kundeservice: +45 3070 6192 man-fre 8:30-16:00

Fallout: The Roleplaying Game

Fallout er et rollespil der foregår i en postapokalyptisk fremtid efter en altødelæggende atomkrig. Spillet er bl.a. inspireret af 1950'ernes frygt for atomkrig, og et retro-futuristisk look gennemsyrer alt. Har man prøvet de klassiske videospil, vil mange af spillets elementer virke bekendte, herunder brugen af S.P.E.C.I.A.L. stats og fokusset på at indsamle dele udstyr og materialer fra besejrede fjender. 

Nederst på siden kan du læse mere om indholdet af denne kategori.

Mere om Fallout: The Roleplaying Game

 

Fallout foregår i en fiktiv udgave af USA i en alternativ virkelighed, der afviger fra vores efter 2. Verdenskrig. I dette univers er teknologien en bizar blanding af avancerede robotter, atomdrevne biler, energi-våben og andet futuristisk teknologi; men samtidigt finder vi 1950'er udgaver af computere og fjernsyn. Hele Fallout settingen er domineret af æstetikken og tankegangen fra efterkrigstidens paranoia omkring den Kolde Krig, frygten for atomkrig men også en optimistisk tro på nye teknologier.

En global energikrise, leder i år 2052 til en verdensomspændende konflikt, der i sidste ende kulminerer i en 2-timers udveksling af atomvåben. Heldigvis havde den amerikanske regering forudset dette udfald, og havde årtier forinden bygget adskillige underjordiske selvforsynende beskyttelses-faciliteter kaldet Vaults. Her har grupper af mennesker overlevet i årevis, med porten til overfladen permanent lukket.

Men nu er det på tide at træde ud i lyset og generobre ødemarken! Men fjendtlige grupper af overlevende, bizarre mutanter, ghouls og mange andre farer lurer overalt. Men du vil også møde personer der har brug for din hjælp til at løse lokale problemer, eller endda en større vision om at genopbygge et samfund.

I Fallout: the Roleplaying Game er spillerne karakterer, der prøver at overleve i ødemarken. Her kan man spille alt fra ”vault dwellers” - der for første gang sætter ben i ødemarken, til Mr. Handy’er – svævende husholdningsrobotter med indbyggede værktøjer til enhver lejlighed. En spiller skal agere Game Master og står for at skabe den verden og de figurer som spillerne støder på. Spillet foregår som en slags verbalt improviseret skuespil, hvor spillerne og Game Masteren sammen skaber en historie med spillernes karakterer i hovedrollen.

Spillet benytter en del mekanikker, der også findes i de nyere videospil. Dette inkluderer bl.a. brugen af S.P.E.C.I.A.L. egenskaberne (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility og Luck), der er med til at bestemme, hvor god en karakter er til en given egenskab. Et andet familiært element er brugen af Perks: unikke egenskaber, der giver spilleren adgang til specielle bonusser.

Kamp i spillet kan være udfordrende. Dette skyldes at man generelt ikke skader særlig meget og mange gange, kan det derfor være en bedre ide at undgå ødemarkens monstre. Spillet benytter nogle specielle 6-sidede terninger, der viser hvor meget skade man gør på sine fjender, samt hvis de bliver udsat for yderligere effekter. Her er det også vigtigt at notere, hvor på kroppen man skader dem, da disse specielle effekter er forskellige alt efter, hvor man rammer en fjende. Man kan dog ikke undvære kamp helt, da overlevelse og indsamling af materialer er en essentiel del af spillet. Mange sjældne materialer kan kun skaffes ved at besejre ødemarkens farligste monstre. Ligesom i videospillet bruges materialerne til at bygge, reparere eller opgradere våben og udstyr.


Inspirationen til Fallout

Fallout er originalt et computerspil, udviklet af Interplay Productions. Det første spil i Fallout-serien udkom i 1997, og introducerede mange af de klassiske elementer der siden har kendetegnet Fallout, f.eks. Vaults, Pip-boy, vault-boy og den ikoniske Vault-dweller uniform.

Fallout kan siges at være den spirituelle efterfølger til computerspillet Wasteland, der udkom i 1988. Andre inspirationskilder er Harlan Ellisons klassiske novelle "A Boy and his Dog", hvor hovedpersonen Vic og hans telepatiske hund Blood leder efter forsyninger i ødemarken og samtidigt prøver at undgå plyndringsmænd, berserker androider og mutanter. Også Mad Max filmenem, med sin fremstilling af en postapokalyptisk ødemark har inspireret Fallout-serien. 

TILBAGE TIL TOPPEN