• Billig fragt fra 39kr, Gratis over 500 kr.
  • Gratis ombytning i 30 dage
  • Levering: 1-2 hverdage
  • Kundeservice: +45 3070 6192 man-fre 8:30-16:00

Pathfinder

Pathfinder er udviklet af Paizo og er en slags spinoff fra Dungeons & Dragons - det begyndte som en udvidelse, men fik sidenhen sin egen regelbog, dog stadig med grund i de tidlige Dungeons & Dragons udgivelser. Folkene bag Pathfinder lægger især meget vægt på at det skal være sjovt at spille den samme class 20 lvls i træk hvis man har lyst. For at starte med at spille Pathfinder skal du kun bruge: Pathfinder Core Rule Book og et sæt terninger. Skal du være Dungeon Master kan du finde alt fra GM skærme, battle maps og monster bøger her. Vil du vide mere om spillet og hvordan det adskilder sig fra Dungeons and Dragons, kan du læse videre herunder.

Nederst på siden kan du læse mere om indholdet af denne kategori.

Mere om Pathfinder

 

I Pathfinder skaber spillerne sine egen karakterer, der tager sammen ud på eventyr i spillets verden: Golarion. Her tager de del i en fortælling skabt af spillets Dungeon Master, der står for at styre verdenen omkring dem og udfordre dem med spændende skurke og monstre. På deres rejse bliver spillerne dygtigere of får mere erfaring, hvilket måles i XP. Spillet foregår som en slags verbalt improviseret skuespil. De fleste dele af spillet benytter udelukkende spillernes og Dungeon Masterens fantasi, men mange vælger også at benytte spillebræt og minifigurer til at repræsentere deres karakterer, når det er tid til en kampsekvens. Det er vigtigt at huske i rollespil som dette, at Dungeon Masteren og spillerne ikke er i mod hinanden, men arbejder sammen for at skabe en spændende fortælling og et sjovt spil.

Hvorfor skal man vælge Pathfinder fremfor D&D? Det kan der være mange grunde til, men ofte vil spillere der ønsker et lidt dybere regelsystem og flere muligheder, når man skal skabe sin karakterer, finde sig mere til rette med Pathfinder. Pathfinder gør det også muligt at spille lidt andre typer af karakterer end D&D, herunder alkymister – opfindsomme individer, der hurtigt mikser eksplosive kemikalier forstærket med magi, som de kan kaste mod fjenden - eller gunslingere – skytter der benytter diverse pistoler til at skade fjenden på lang afstand. Pathfinder bruger også i højere grad end D&D såkaldte Feats: Specielle evner, der giver din karakter adgang til nye muligheder i spillet. Hver anden gang ens karakter stiger i level, får de adgang til nye feats, der er med til at specialisere deres karakter og som kan kombineres på tonsvis af måder.

Spillet benytter et skalerende proficiency system dvs. at spillerne bliver gradvist bedre til at udføre diverse opgaver i takt med at spilleren dygtiggør sig. Proficiency deles op i: untrained, trained, expert, master, og legend. Hver af disse niveauer øger, den bonus som spilleren kan lægge til et givent terningekast med +2. Dette er enormt tilfredsstillende, da monstre og andre modstandere, der før var nærmest uoverkommelige, langsomt bliver nemmere og nemmere at besejre. Spillet arbejder også med grader af succes, når man ruller terninger. Slår man mere end 10 over eller under det ønskede resultat med terningerne, er der tale om en critical succes eller failure. Dette hjælper spillere og Dungeon Masteren med at bestemme konsekvenserne af spillernes handlinger.

Pathfinder benytter et 3 actions kampsystem, hvor hver spiller kan bruge 3 actions på sin tur i kampsekvenserne. Disse 3 actions kan bruges på alt fra at flytte sig rundt på slagmarken, kaste besværgelser, slå med sit våben eller benytte andre af sine specielle evner. Nogle evner og besværgelser koster mere end en action, hvilket er med til at gøre kampsekvenserne langt mere varierende. Dette giver også dungeon masteren stor mulighed for at skabe dynamiske kampscenarier og giver taktiske spillere mulighed for at tænke fremadrettet og bruge terrænet til deres fordel eller koordinere med deres medspillere.

 

TILBAGE TIL TOPPEN