Du har hørt om deckbuilding og worker placement spil, men hvad vil det egentlig sige? Jeg har samlet et overblik over de mest normale brætspilskategorier og spil-mekanikker, og hvad de betyder.
Oversigt:
Del 1: Brætspilskategorier- Familiespil
- Børnespil
- Brætspil med kort
- Klassiske brætspil
- Spil for to
- Selskabsspil
- Eventyr- og rollespil
- Samarbejdsspil
- Strategispil
- Quiz spil
- Escape Room-spil
- Area Control
- Auction/Bidding
- Campaign/Legacy
- Card Drafting
- Deckbuilding
- Dice Rolling
- Dungeon-crawler
- Grid Movement
- Hand Management
- Modular Board
- Pattern Building
- Player Elimination
- Press/Push Your Luck
- Role playing
- Set Collection
- Social Deduction
- Storytelling
- Take That
- Tile Placement
- Variable Phase Order/Player Powers
- Worker placement
Brætspilskategorier
Der findes en masse forskellige brætspilskategorier og typer, og det kan nogle gange godt være svært at differentiere mellem dem. Et enkelt brætspil kan også sagtens høre under mere end én kategori af gangen.
Familiespil
Familiespil er spil hvor hele familien kan være med - uanset om de er 5 eller 90 år. Reglerne i familiespil er for det meste simple, men samtidig er spillet komplekst nok til at være en udfordring for alle deltagere. Det er altså ofte spil der spilles af voksne, men som også kan spilles sammen med børn.
Eksempler: Mysterium, Catan, Partners eller Ticket to Ride.
Børnespil
Børnespil er spil, der er designet specifikt til børn, i forskellige aldersgrupper. Typisk har de et lækkert børnevenligt design, er tilpas simple og med overskuelige regler, så spillene er lette at gå til for børnene. Børnespil for de små børn, er med til at hjælpe barnet med at øve sig i fx. tålmodighed, eller det at følge nogle bestemte regler. For lidt større børn, kan de give børnene mulighed for at øve sig i at planlægge og udføre en strategi, lære dem om tyngdekraft, udvikle deres rumlige forståelse, samt give dem mulighed for at udvikle deres sociale færdigheder.
Eksempler: HINT junior, Go' Samtale, Zombie Kidz: Evolution eller Catan Junior.
Brætspil med kort
Brætspil med kort, er spil hvis centrale element er kort - og som ofte ikke har nogen spilleplade. Det dækker over en bred vifte af temaer, lige fra historiske begivenheder, fantasy til popkultur - på samme måde er der stor forskel på hvordan de spilles, det kan være alt fra strategi til humor.
Eksempler: Timeline, Cards Against Humanity, Dixit eller Jungle Speed.
Klassiske brætspil
Klassiske brætspil er traditionelle spil, der aldrig går af mode, og som de fleste kender og har spillet. Klassiske brætspil har ofte simple regler som de fleste kan være med på.
Eksempler: Skak, Domino, Rummikub eller Matador.
Spil for to
Brætspil for to, er spil der er designet til kun at blive spillet af to spillere, eller spil til flere spillere, som er specielt gode, selvom man kun er to.
Eksempler: Jaipur, Hogwarts Battle Defense Against the Dark Arts, 7 Wonders Duel eller Great Plains.
Selskabsspil
Selskabsspil er typisk mere sociale spil, som er gode til at inkludere alle i selskabet. Det kan være spil, hvis hovedformål er at bryde isen mellem mennesker, der ikke kender hinanden så godt på forhånd. Det kan også være fest spil som fungerer som underholdning eller hyggeligt tidsfordriv. Fælles for næsten alle festspil er, at de kan spilles af stort set alle, og derfor er de designet så de er lette at lære for nye spillere.
Eksempler: Codenames, What Do You Meme?, Unstable Unicorns eller Det Dårlige Selskab.
Eventyr- og rollespil
I Eventyr- og rollespil tager du for det meste rollen som en helt, der begiver sig på eventyr nede i labyrint-agtige gange, for at plyndre alle skatte du kommer i nærheden af. Men for at slippe helskindet ud igen må du overvinde alskens farer.
Spillene fungerer på en af tre måder. Alle mod én, alle mod alle eller samarbejde (CO-OP). I alle mod én er der en enkelt spiller, der styrer monstrene i spillet og skal forsøge at forhindre de resterende spillere i at nå deres mål. I alle mod alle skal heltene forsøge at nå deres mål, uanset hvad; gerne på bekostning af de andre helte. Til sidst I samarbejdsspil bliver monstrene styret af et system, der er indbygget i spillet.
Eksempler: HeroQuest, Journeys In Middle-Earth, Mansions of Madness eller Robinson Crusoe.
Samarbejdsspil
Samarbejdsspil er spil, hvor det ikke handler om at vinde over hinanden, men om at arbejde sammen for at klare de udfordringer, man bliver stillet overfor. Enten vinder alle spillerne eller også taber de fælles. Samarbejdsspil opfordrer også spillerne til at tænke i nye baner. Det er ikke længere nok kun at fokusere på sin egen succes, men også på de andre spilleres behov.
Eksempler: Harry Potter Hogwarts Battle, Spirit Island, Pandemic eller Gloomhaven.
Strategispil
Strategispil er en type spil, hvor formålet med spillet er at opnå en række mål, ved at tænke strategisk. Det er spil, hvor dine beslutningsevner bliver sat på prøve. Alle beslutninger, du tager, kan føre til sejr eller nederlag. Derudover bringer de ofte vores konkurrencemæssige side frem.
Eksempler: Carcassonne, Stratego, Flamme Rouge eller Spirit Island.
Quiz spil
Trivia spil eller Quizspil, er spil hvor spillerne på tur skal svare på spørgsmål om forskellige emner eller populærkultur. Nogle har mere seriøse emner hvor andre får sat gang i festen.
Eksempler: Hint, Timeline, Bezzerwizzer eller Den Store Danmarksquiz.
Escape Room-spil
Escape-Room spil er spil, der simulere oplevelsen af at være i et Escape Room - altså et rum man er fanget i på en eller anden vis, og som man skal løse en masse gåder for at komme ud af. Escape Room spil er samarbejdsspil, hvor alle spillere hjælper hinanden med at løse gåderne. De kan ofte også spilles alene.
Eksempler: Exit, Unlock!, Escape Welt.
Brætspilsmekanikker
Brætspilsmekanikker fortæller om elementer i et spil, der påvirker den måde man spiller på - har spillet kort eller terninger? trækker du kort fra en fælles bunke eller har du din egen bunke? Lad os kigge nærmere på hvad de forskellige mechanics betyder.
Area Control
Area Control brætspil har en form for kort eller bræt, der definerer et rum, spillerne konkurrerer om at dominere - normalt ved at have flest af deres egne brikker i forskellige regioner eller områder, samt fjerne modstandernes brikker. Nogle gange kan kontrol også betyde, at man nægter modstanderne adgang til forskellige områder.
Eksempler: Root, Small World, Risk eller Scythe.
Auction/Bidding
Et Auction/Bidding spil går ud på, at du byder, normalt penge, på genstande i en auktion for at fremme din position i spillet. Varene tillader spillere fremtidige handler, som fremmer deres position yderligere. En auktion foregår ved, at man skiftes til at afgive bud på en given genstand, indtil en vinder er fundet.
Normalt er der en regel, der hjælper med at sænke prisen på de varer, der bydes på, hvis ingen spillere er interesserede i at købe den til dens nuværende pris.
Eksempler: Ankh, Picture Perfect eller Mining Colony.
Campaign/Legacy
Kampagne spil er defineret af individuelle spil, der følger en række forbundne scenarier, og hvor handlinger i det ene scenarie ofte påvirker det næste.
Legacy brætspil er en specifik type af kampagnespil, hvor dine valg og handlinger giver permanente (og ofte fysiske) ændringer til spillet og dets komponenter. Det kunne fx. være at sætte klistermærker på brættet eller rive kort i stykker.
Eksempler: Pandemic Legacy, My City eller The Kings Dilemma.
Card Drafting
Card Drafting spil går ud på, at spillere vælger kort/tiles/ressourcer/terninger eller lign fra en fælles pulje, for at opnå en fordel eller for at samle midler til at nå spillets mål.
Spil hvor der blot bliver trukket fra en fælles bunke, hører altså ikke til i kategorien Card Drafting. Det kræver at man har en eller anden form for valg, og kan tage kort, som andre spillere gerne vil have.
Eksempler: Sushi Go, Wingspan, King of Tokyo eller 7 Wonders.
Deckbuilding
I et deckbuilding spil er konstruktionen af et deck hovedelementet i gameplayet. Ofte starter hver spiller med en identisk bunke kort, som de så udvikler i løbet af spillet ved at føje nye kort til det, fra et centralt marked som alle spillere har adgang til.
Der er ofte også mulighed for at angribe de andre spillere eller fjerne kort fra ens eget deck, for at optimere det yderligere. Typisk giver kortene en form for in-game valuta som spillerne kan købe nye kort for.
Eksempler: Dominion, Harry Potter: Hogwarts Battle, Hero Realms.
Dice Rolling
Dice Rolling spil er, i al sin enkelthed spil, hvor det at rulle en eller flere terninger er en stor del af gameplayet. Det kan fx. være i forbindelse med angreb, point eller lign.
Eksempler: HeroQuest, Catan, Takenoko eller Stone Age.
Dungeon-crawler
Et Dungeon crawler spil er en type af fantasy roleplaying spil, hvor heltene navigerer i et labyrint miljø (fx. en dungeon), kæmper mod forskellige monstre, undgår fælder, løser gåder og finder skatte.
Ofte styrer én spiller fjenderne/skurken, hvor resten af spillerne er helte der bliver gradvist stærkere i løbet af spillet ved hjælp af nyt gear, levels eller lign.
Eksempler: Mice & Mystics, Gloomhaven, Nemesis eller Mansions of Madness.
Grid Movement
I Grid Movement spil er spillepladen dækket af firkanter, hexagoner eller lign. som spillerne kan bevæge sig indenfor.
Eksempler: Magic Labyrinth, Shubo, Stuffed Fables eller Mariposas.
Hand Management
Hand Management spil har kort, der belønner spillerne, når de spiller kort i bestemte rækkefølger. Spillene udfordrer spillerne til at finde den optimale måde at spille deres kort på, i forhold til de andre spilelementer - det kunne være hvordan spillepladen ligger, hvilke kort de har i hånden eller hvilke kort deres modstandere har spillet.
Mange af spilelementerne har flere anvendelsesmuligheder, som gør spillene ekstra komplekse.
Eksempler: Mysterium, Great Western Trail, Dungeon Mayhem eller Terraforming Mars.
Modular Board
At et spil har en modulær spilleplade betyder, at spillepladen er bygget op af flere mindre sektioner, der kan kombineres på flere forskellige måder.
I mange spil er opsætningen tilfældig, for at tilføje strategi og udforskning til spillet. Andre spil har mere end én spilleplade, som bruges på varierende tidspunkter.
Eksempler: Catan, Great Plains, eller Dominant Species: Marine.
Pattern Building
I et spil med Pattern Building skal spillerne placere spilkomponenterne i nogle specifikke mønstre for at score point eller udløse forskellige handlinger, så det er ofte til stede i Puzzle brætspil.
Eksempler: Dragomino, Honey Buzz.
Player Elimination
I de fleste spil der indeholder Player Elimination, ryger en spiller ufrivilligt ud af spillet. Andre gange kan spillere dog vælge at trække sig ud, fx. hvis de kan gemme deres point på den måde.
Det er forskelligt hvor integreret en del af spillet Player Elimination er, i nogle spil optræder det sjældent, hvor det i andre er det størstedelen af spillet går ud på.
Eksempler: Varulv, Sweet Existence, Boss Monster eller King of Tokyo.
Press/Push Your Luck
I Push Your Luck eller Press Your Luck spil skal spillerne vælge mellem at nøjes med de eksisterende gevinster, eller at risikere dem alle for at opnå endnu flere. Ofte er der en form for tilfældighed eller held med i sådan nogen spil, det kunne fx. være kort eller terningerul.
Eksempler: Kvaksalver, Exploding Kittens, Diamant eller Tiny Epic Quest.
Role playing
I Role Playing spil er der indarbejdet forskellige elementer fra rollespil - det kan fx. være at spillerne indtager rollen som en specifik karakter, der forbedres over tid. I mange role playing spil, er historien ofte en stor del af spillet, og de har ofte overnaturlige elementer eller temaer.
Eksempler: Dungeons & Dragons: The Legend of Drizzt, Frosthaven, The Lord Of The Rings Journeys In Middle-Earth eller Gloomhaven.
Set Collection
I spil med Set Collection, handler det om at samle sæt af forskellige ting for at få point - det kunne fx. være mønter, kort, terninger eller noget helt fjerde. Det kunne fx. være at man fik point alt efter, hvor store sæt man kan samle, eller hvor mange forskellige man har.
Eksempler: Splendor, Meadow, Sushi Go! eller Wizard Kittens.
Social Deduction
I spil med Social Deduction elementer, skal spillerne forsøge at afsløre hinandens skjulte roller eller loyaliteter. Normalt er der forskellige hold, hvor det ene anses for "godt" og det andet "ondt".
Eksempler: Secret Hitler, Coup, Saboteur eller Werewolf.
Storytelling
I Storytelling spil bliver spillerne introduceret til forskellige elementer, som de skal forsøge at sætte sammen, indtil det danner en historie. Det kunne fx. være billeder, skrift, symboler eller lign.
Eksempler: Sherlock Holmes: Consulting Detective, Destinies eller The Adventures of Robin Hood.
Take That
Take That spil indeholder træk, der direkte påvirker ens modstanderes chancer for at vinde, men uden at de decideret bliver fjernet fra spillet. Det kunne fx. være at man stjæler ressourcer fra de andre spillere, annullere deres handlinger eller lign.
Eksempler: Uno, Munchkin eller Epic Spell Wars of the Battle Wizards.
Tile Placement
I Tile Placement spil skal du placere bestemte brikker for at score point, udløse handlinger eller lign. Ofte skal du placere dem i nærheden af brikker i samme gruppe eller type, det kunne fx. være brikker med samme symbol eller farve.
Eksempler: Carcassonne, My City, Tapestry eller Tsuro.
Variable Phase Order/Player Powers
Spil med Variable Phase Order indebærer, at runderne ikke spilles på samme måde hver gang - det betyder ofte, at det er forskellige spillere, der starter runderne, fx. hvis en spiller vælger at tage en bestemt handling før en anden, er det dem der starter den næste runde.
Variable Player Powers betyder derimod, at spillerne har forskellige unikke egenskaber eller handlinger, som kun de kan bruge/have. I sådanne spil vælger man ofte mellem forskellige karaktere, eller får tildelt en tilfældigt.
Eksempler: Aeon's End, Risk, Arkham Horror eller Tokaido.
Worker placement
I Worker Placement spil starter man for det meste med en bestemt mængde "arbejdere", som man kan placere på forskellige steder på spillepladen - og dette udløser ofte enten ressourcer, handlinger eller lign.
Der er ofte en begræsning på, hvor mange arbejdere der kan være på de forskellige pladser - så det handler om at være strategisk og udelukke ens modstandere fra de steder, de gerne vil hen, samtidig med at man optimerer ens eget spil.
Eksempler: Everdell, Alchemists, Barrage eller Merchants Cove.
Dette er selvfølgelig ikke en komplet liste over brætspilstyper og spilmekanikker, men den indeholder de mest gængse. Er der nogen jeg har misset?