Ingen Varer i Vognen
I denne guide viser jeg hvordan du bruger en af de mest basale, men effektive teknikker indenfor figurmaling: Drybrushing. Jeg bruger teknikken til at få en Stormcast Evocator til at ligne en levende statue af sten.
Er du interesseret i figurspil? Se hele vores udvalg her:
Drybrushing er en teknik du kan bruge både i stort og lille omfang, næsten uanset hvilken figur du maler. I al sin enkelthed, går det ud på at du tager maling på penslen, men så efterfølgende tørrer det meste af malingen af igen på et stykke papir. Der vil ikke være særligt meget våd maling tilbage, deraf navnet. Derefter stryger man penslen blidt hen over dét man nu vil male. Det smarte er, at kun de mest fremhævede strukturer på figuren vil fange malingen. Derfor er teknikken især velegnet til at male ting der har meget tekstur, som f.eks. hår, pels og jord.
Til denne guide skal du bruge:
Figur der er grundet sort
Stor drybrush
Lille drybrush
Lille pensel
Palette
Køkkenrulle
Maling:
Målet med denne guide, er at bygge lysere og lysere lag op. Det første vi gør er at blande en meget mørk grå. Brug din drybrush til at føre en smule af begge farver over på paletten, og bland den til malingen er helt ensfarvet.
Tør din drybrush, som du lige har brugt til at blande maling, af i et stykke køkkenrulle. Slæb den flade side hen over papiret adskillige gange, indtil der kun eer en smule maling tilbage på penslen. Vend drybrushen om, så du får tørt malingen af på begge sider.
Drybrush hele figuren, så der kommer en tynd overflade af mørkegrå over det hele. Forsøg så vidt muligt at male på tværs af strukturer. Når du synes der ikke rigtigt kommer så meget maling på, så dyp i din blanding, og tør af i papiret igen, hvorefter du fortsætter med at drybrushe på figuren. Brug den lille drybrush til de steder der kræver lidt mere præcision, som omkring fødderne.
Bland lidt mere Dawnstone grå i den blanding du allerede har lavet. Hvis den er ved at tørre ud, så put en dråbe vand i, eller bland en ny forfra.
Tør drybrushen med den lysere grå af i papiret ligesom før. Men denne gang må der gerne være endnu mindre maling tilbage på penslen. Vi er ikke interesserede i fuldstændigt at dække det første lag.
Drybrush figuren overalt een gang til på præcis samme måde. Den eneste forskel, er at du gerne må stoppe lidt før. Man skal stadig kunne fornemme den mørkegrå farve nedenunder det nye lag.
Måske er du ved at fornemme et mønster i hvad vi har gang i? Vi drybrusher lysere og lysere, og denne gang bruger vi bare den rene Dawnstone.
Til sidst blander vi lidt hvid og Dawnstone sammen. Denne sidste omgang drybrush, skal kun påføres meget sparsomt. Kun de mest fremhævede kanter og strukturer skal have en tur.
Nu er vi faktisk færdige med drybrush delen, men jeg vil gerne have at vores stenmand ser lidt mere antik ud. Brug den lille pensel til at male Castellan green i udvalgte kanter og fordybninger, hvor der er mest af den mørkeste grå tilbage. Castellan Green er meget mørk og dæmpet, og derfor ikke meget synlig. Men den efterlader alligevel et grønt skær der giver en fornemmelse af mos eller alger der vokser på stenene. Effekten er meget diskret, men den gør alligevel en stor forskel.
Du kan selvfølgelig også bare male hans våben med den samme steneffekt som resten af figuren, men jeg har nu alligevel valgt at give ham magiske våben med et selvlysende grønt skær. Se denne guide, for at se hvordan.
Og sådan drybrusher du! Teknikken kan bruges til alt muligt. Hans base er f.eks. også malet udelukkende med drybrushing, lige bortset fra bladene.
Har du nogle spørgsmål? Hvad vil DU gerne se guides til? Skriv til os på Facebook.