Warhammer Age of Sigmar er et af de største figurspil i verden. Det er faktisk så stort, at det kan være svært at få et overblik over som ny samler eller spiller. Vi har samlet lidt råd til dig, der ønsker at prøve kræfter med den populære hobby.
- Hvad er Age of Sigmar?
- Hvor starter jeg med Age of Sigmar?
- Hvordan samler jeg min egen Age of Sigmar hær?
- Age of Sigmars univers
Hvad er Age of Sigmar?
Warhammer Age of Sigmar, eller blot Age of Sigmar, er et figurspil produceret af Games Workshop. Spillet foregår i en fantastisk verden fyldt med magi og monstre. I Age of Sigmar sætter to spillere deres hære op i mod hinanden i en række af forskellige scenarier.
Age of Sigmar er dog mere end blot et spil, men en omfattende hobby med flere kreative og spændende facetter. Før man kan blive klar til at sende sin hær i kamp, skal man først have udvalgt, samlet, og malet sine tropper. Det kan derfor hurtigt blive en tidskrævende og omfattende hobby, og det kan være uoverskueligt at skulle starte op på.
Heldigvis er der i dag flere muligheder for at prøve kræfter med spillet, uden at man behøver at sprænge sin pengetank.
Hvis du er mere til sci-fi end fantasy, kan det være Warhammer 40k er lige noget for dig - det kan du læse mere om her.
Hvor starter jeg med Age of Sigmar?
Den bedste måde at afprøve hobbyen er med Warrior startersættet. Her finder du alt, hvad du skal bruge til at starte din samling og spille med det samme. Sættet inkluderer figurer til to fraktioner: Stormcast Eternals og Orruk Warclans. Sættet inkluderer også grundreglerne, terninger, et gaming board m.m. Så snart du har samlet figurerne i dette sæt (se vores samleguide her), kan du begynde at spille små kampe, så du kan lære reglerne.
Når du får lyst til at udvide din samling og prøve kræfter med lidt større kampe, kan du supplere dine tropper med Extremis sættet. Her får du flere figurer til de to fraktioner, samt terræn til at dekorere din slagmark.
Maling. Når du køber warhammer-figurer ankommer de i såkaldte "sprues": små rammer med plastik dele. Disse skal som nævnt samles, men kan også males, hvis du ønsker at give dem lidt mere liv.
Der er et hav af malinger at vælge i mellem. For at gøre det mere overskueligt, kan du starte med de to begyndersæt, der er lavet til henholdsvis Stormcasts og Orruks. Du kan lære mere om, hvordan man maler figurer her.
Hvordan samler jeg min egen Age of Sigmar hær?
Når du har fået afprøvet hobbyen med startersættene, kan det være, at du har lyst til at starte en ny samling. Der er mange forskellige hære at samle på og alle har deres egne specielle spillestil og udseende. De fleste af fraktionerne har deres egne Start Collecting bokse, der giver dig en god kerne af figurer til at starte en ny hær.
Når du skal vælge hvilken hær du vil samle på, kan du med fordel vælge ud fra, hvilken du synes virker sejest. Det kan godt være, at det ikke er hverken den bedste eller nemmeste fraktion at spille med, men det bliver altid federe at spille, hvis man bruger en hær man også selv kan lide at kigge på. Når du har fundet en hær, er det næste skridt at skaffe deres battletome og den fulde regelbog. Så har du alt, der skal til for at begynde at samle og spille med din hær.
Kan du til gengæld lide alle fraktionerne og bare gerne vil have nogen, der er nemme at spille med, så anbefaler vi Stormcast Eternals. De har et stort udvalg af figurer og er ikke voldsomt komplicerede at finde ud af.
Age of Sigmars univers
I Age of Sigmar kæmper fire forskellige alliancer om kontrol over de otte "Mortal Realms". Order, Chaos, Death og Destruction er navnene på de fire alliancer. Hver af dem har sine egne mål og planer, men kæmper til tider sammen, hvis deres interesser overlapper. Mange af de historiske slag i Age of Sigmar har omhandlet kontrollen af portalerne mellem de forskellige riger (realms). Disse "Realm Gates" forbinder alle Mortal Realms med hinanden og er dermed et vigtigt værktøj på vejen mod total dominans.
- Azyr, the Realm of Heavens - Hjemsted for både Stormcast Eternals og Seraphons. Dette rige bliver styret af gudekongen Sigmar og er det eneste rige komplet uberørt af Chaos.
- Aqshy, the Realm of Fire - Fyldt med lava, vulkaner og ørkener. Dette rige er hjemsted for Fyreslayers og flere af de såkaldte Cities of Sigmar.
- Ghur, the Realms of Beasts - Alt i dette rige er i live (inklusiv træer og bjerge) og alt indgår i en brutal fødekæde. Det er hovedsageligt hjemsted til fraktionerne i destruktions alliancen.
- Ghyran, the Realm of Life - Frodige skove og rene floder dominerer dette rige, der tilhører livets gudinde, Alarielle. Herfra leder hun sine beskyttere: Sylvaneth.
- Chamon, the Realm of Metal - Kontinenterne i dette rige er fyldt med metaller og de ændrer sig konstant. Alle dette riges Realm Gates er blevet destrueret.
- Shyish. the Realm of Death - Dette rige fungerer også som Underverden for de andre riger og er stort set udelukkende beboet af vampyrer, zombier og andre udøde væsener. I dette rige hersker den grusomme nekromantiker Nagash.
- Hysh, the Realm of Light - Hjemsted for Lumineth Realm-Lords og andre dødelige, der ønsker at være et med elementer. Dette rige er fyldt med lys og ren magi.
- Ulgu, the Realm of Shadow - Illusioner og skygger hersker i dette mørke rige, hvor løgn og sandhed blandes til uigenkendelighed. Guden Morathi-Khaine har erklæret dette rige for sit territorie.
- The Eightpoints - Dette sted kaldes også for "the Allpoint" og er et underige, der forbinder alle de andre riger med realm Gates. Det har længe været kontrolleret af Chaos-guderne.
- The Realms of Chaos - Endnu et underrige der eksisterer i rummet mellem alle de andre riger. Det er herfra Chaos-guderne kontrollerer deres tropper i forsøget på at overtage de andre riger.
Spillets verden har en længere historie, der begynder, da gudekongen Sigmar bliver fundet, svævende igennem intetheden, af dragen Dracothion. Han blev derfra bragt til the Mortal Realms, hvor han begynder at danne alliancer med andre guder og bringer orden og civilisation til de forskellige riger. Dette Utopia vakler dog hurtigt, da Chaos-guderne begynder at røre på sig. Denne periode kaldes "the Age of Myth" og går over i en ny tidsalder kaldet "the Age of Chaos".
De mange fraktioner i Age of Sigmar er, som nævnt tidligere, inddelt i forskellige "Grand Alliances". Herunder er en kort præsentation af hver alliance og de fraktioner, der hører dertil.
Selvom deres årsager varierer markant, så kæmper alle fraktionerne i denne alliance for at bekæmpe Chaos. Blandt alliancens fraktioner finder man de ædle Stormcast Eternals, de mystiske Seraphons og de morderiske Daughters of Khaine.
Stormcast Eternals er ikke blot riddere i gyldne rustninger. De er sjæle fra faldne helte, der er blevet reinkarneret med magi. Guddommelig energi løber igennem deres årer og på slagmarken kombinerer de massive våben med et nær uigennemtrængeligt forsvar. Dette er en rigtig fin starter hær, med en spillestil, der er forholdsvis nem at lære. Deres units er meget hårdtføre og de har gode muligheder for at bevæge sig rundt på slagmarken. Deres hære benytter ikke så mange tropper, hvilket også gør det let at bevare overblikket. |
|
Lumineth Realm-Lords er aelvere og kommer fra lysets rige: Hysh. De har mestret elementerne og brugen af magi og benytter disse til at knuse deres fjender på slagmarken. Elegante krigere og massive constructs udgør deres primære styrker. Lumineth har en defensiv spillestil, der fokuserer på at stå i vejen for fjenden, mens deres bueskytter fjerner modstanderens styrker lidt efter lidt. Foruden dette benytter de også stærk magi og alle deres units har adgang til magiske evner, der kan gøre dem stærkere eller påvirke fjenden. |
Sylvaneth er gode til guerilla-krig. De dukker op, hvor man skal bruge dem, rammer fjenden, og forsvinder hurtigt igen. Deres spillestil er dermed baseret på at bevæge tropper rundt på slagmarken for at ramme modstanderen, hvor de er svagest. |
Seraphon er en meget alsidig hær og har mulighed for at spilles på mange forskellige måder. Med seraphons har man mulighed for at bygge hære basseret på mange mindre tropper, store monstre, eller med fokus på magi. |
I kamp har denne hær en defensiv spillestil. Deres almindelige tropper er langsomme, men deres specielle fartøjer hjælper dem med at bevæge sig taktisk rundt på slagmarken. De fungerer bedst, når de holder sig udenfor fjendens rækkevide, mens de selv kan affyre dødelige salver fra deres skydevåben. |
Denne fraktion har en meget aggressiv spillestil med fokus på at overvælde fjenden hurtigt med deres stærke nærkamps-enheder. Deres tropper er meget hurtige, men sårbare og det er derfor vigtig ikke at lade sin modstander genvinde en stærk defensiv position på slagmarken. |
Fyreslayers kæmper for at samle det værdigfulde ur-gold, så de kan blive tættere forbundet med deres faldne gud Grimnir. De er temperementsfulde lejesoldater, der går i kamp dækket af ur-gold runer og med reptillignende monstre ved deres side. Dette er også en aggressiv hær, men de er langsomme og hårdføre. De benytter sig hovedsageligt af nærkampsvåben og meget af deres magi handler om, at gøre deres egne tropper stærkere. |
Idoneth Deepkin bor dybt under havets overflade. Herfra angriber de langs rigernes kyststrækninger fra ryggen af enorme havmonstre. Disse aelvere angriber kun med et formål, at samle sjæle fra andre dødelige, som de skal bruge for at overleve. Deres spillestil er meget aggressiv med fokus på at bevæge sig hurtigt rundt på slagmarken. De bringer ofte specielle monster-enheder med sig og deres specielle "Tides of Death"-regler kan give dem en stor fordel i kamp. |
Slaves to Darkness er en af de mest diverse Chaos-fraktioner. Her finder man utallige stammer af dødelige, der har hengivet sig til Chaos-guderne. Disse stammer følger deres champion, Archaon the Everchosen i kamp, mens dæmoner og monstre kæmper ved deres side. En aggressiv og hårdtslående hær med virkeligt hårdføre enheder. De fokuserer hovedsageligt på nærkamp, men har mulighed for at medbringe enheder med stærke magiske egenskaber. |
Beasts of Chaos består af uhyrlige minotaurer, ækle satyrer og mange flere monstrøsiteter, der har rottet sig sammen i kampen for Chaos. Disse hybrider mellem mennesker og dyr bølger frem fra mørke skove med en vrede og brutalitet, der har kunnet mærkes i the Mortal Realms selv længe før Sigmars ankomst. Brutale og hurtige units er hvad man finder hos Beasts of Chaos. De kan hurtigt komme frem til modstanderens tropper og gøre skade. De er dog ikke de stærkeste enheder, så ofte skal man spille defensivt og bruge lidt større monster-enheder til at supplere sine horder af små beastmen. |
Skavens tilbeder deres egen gud "the Great Horned Rat". Disse rottemænd samles i klaner, der spreder sygdom, død og ødelæggelse, hvorend de kommer. I deres higen efter at regerer over alt, har de produceret dødbringende våben og eksperimenteret med bestialske mutationer og mørk magi. Skavens har meget varierede spillestile afhængigt af, hvilken underfraktion man vælger. Skavens er dog generelt en såkaldt "horde-army", der benytter et stort antal tropper til at overvælde fjenden. Derudover benytter de sig af gift og sygdom til gradvist at skade fjenden i løbet af spillet. |
Blades of Khorne er de mest brutale blandt de folk, der tilbeder Chaos. Dette skyldes deres ene mål, at indsamle så mange kranier og så meget blod til deres gud Khorne som muligt. Stærke krigere kæmper side om side med blodtørstige dæmoner, mens deres kampråb "Blood for the Blood God!" kan høres henover slagmarken. Ønsker man en simpel, aggressiv spillestil, så finder man den hos Blades of Khorne. De har hverken adgang til magi eller skydevåben og har heller ikke de mest defensive enheder. Derfor handler deres spillestil meget om at hakke sig igennem fjenden, så hurtigt som muligt. |
Disciples of Tzeentch foretrækker ligesom deres gud, vidtrækkende og komplicerede planer. Mange af Tzeentchs dødelige tilbedere er magikere, der tilbeder ændring og mutationer. Disse troldmænd bliver suppleret af farverige dæmoner, der ofte kan ses skifte form i takt med slagets gang. Disciples kan være en svær hær at spille, da de har meget sårbare tropper med fokus på magi og angeb på afstand. |
Maggotkin of Nurgle lader sygdom og fordærv hærge deres kroppe som en måde at tilbede deres gud Nurgle. Deres tropper består ofte af desperate og fortabte individer, samt hæslige dæmoner med åbne sår og pus overalt på deres groteske kroppe. En meget langsom hær med et fåtal af meget hårdføre tropper på slagmarken. Maggotkin formår at være både aggressiv og defensiv på samme tid. Deres tropper er stærke med en god mængde magi og er nærmest umulige at slå ihjel for alvor. |
Hedonites of Slaanesh tilbeder nydelse og ekstravagance. Slaanesh's tilbedere er ofte adelige, der langsomt mister deres menneskelighed i takt med, at de udfører hedonistiske ritualer. Med hjælp fra såkaldte daemonettes, arbejder disse kultistser for at befri deres gud fra sit fængsel mellem de to riger, Ulgu og Hysh. En aggressiv fraktion med fokus på hurtige, stærke angreb og at bevæge sig rundt om fjenden, da deres egne tropper er meget sårbare. Deres hær er ofte balanceret rundt omkring hero-enheder. |
Soulblight Gravelords ledes af blodtørstige vampyrer. De kommanderer horder af bevæbnede skeletter og rådnende zombier mod Nagashs fjender, mens nekromantikere sørger for at deres utallige tropper rejser sig igen, hvis fjenden formår at ødelægge dem. Soulblight Gravelords har en meget speciel og aggressiv spilstil, der kombinerer deres brug af talrige skeletter og zombier til at holde fjenden beskæftiget, mens deres elite-enheder suser frem og uddeler stor skade. Mange af disse elite-enheder er dog meget sårbare og skal derfor manøvreres rundt på slagmarken for at beskytte dem. |
Nighthaunt består af udøde sjæle, der blev sluppet løs af Nagash under hændelsen kendt som "the Necroquake". Disse sjæle udtjener en straf for deres handlinger i livet og ledes af Lady Olynder, en af Nagash's mest betroede tjenere. Nighthaunts møder talrigt op til kamp med stærke hero-enheder. Deres tropper er meget hårdføre og kan ignorere, hvad der normalt vil være fatal skade. På trods af dette skal man sørge for at beskytte sine heroes, da hæren hurtigt kan falde fra hinanden, hvis først de fjernes fra kampen. |
Ossiarch Bonereapers disse massive krigere skabt af knogler og mørk magi, er Nagash's vision for alle dødelige. Han bruger dem som sine elite soldater og livvagter, og sender dem ud for at høste flere knogler, så han kan skabe flere krigere og stærkere fæstninger. En defensiv hær med få elite enheder på slagmarken. Deres tropper kan modstå en del skade og kan selv uddele stor skade ved at kombinere deres enheders forskellige evner. |
Flesh-eater Courts tror selv at de er noble og ædle krigere. Det er dog langt fra tilfældet, da de i virkeligheden er monstrøse, kannibalistiske ghouls. Denne vrangforestilling er størst blandt deres ledere, groteske vampyrer kaldet Ghoul Kings, der ofte kan ses riddende på ryggen af zombiedrager. Som man måske ville forvente fra en hær af kanibaler, så er flesh-eater courts spillestil centreret omkring hurtig nærkamp med et stort antal af enheder. Herudover kan de benytte magi til at hidkalde nye enheder og deres monstre slår generelt ret hårdt. |
Denne alliance har ingen større mål, men er forbundet af deres fælles forkærlighed for vold og ødelæggelse. Af den årsag er disse fraktioner særdeles uforudsigelige, da man aldrig ved, hvad der kan starte et af deres amok-løb.
Orruk Warclans er store muskuløse orkere (orruks), der tilbeder guden Gorkamorka. De samles i store grupper kaldet WAAGHS! og spreder død og ødelæggelse, hvor end de kommer. Der er forskellige grupper af orruks med hver deres speciale. Eksempelvis de listige Kruleboyz eller de stærke Ironjawz. Ligesom ved andre fraktioner, ændres spillestilen for Orruk Warclans sig alt efter, hvilken underfraktion man vælger. Generelt set er de dog meget aggressive med en forkærlighed for nærkamp og hårdføre enheder, der kan suppleres med noget fornuftigt brug af magi. |
Sons of Behemat er en næsten ustoppelig kraft på slagmarken. Disse kæmper (gargants) tårner over slagmarken og foretrækker at sparke til deres små modtandere, da de ville få alt for ondt i ryggen, hvis de skulle bøje sig for at slå dem. Denne hær har en meget aggressiv spillestil, hvor man kun benytter 2-3 enheder af gangen. Her handler det hovedsageligt om at destruere så mange af modstanderens tropper som muligt. Sons of Behemat spilles hovedsageligt som supplerende tropper til andre fraktioner. |
Ogor Mawtribes drives af en nærmest endeløs sult. Disse store, tykke monstermænd æder alt på deres vej: Om det er levende, dødt eller objekter betyder intet for dem, så længe det kan spises. Riddende på massive monstre og med yethier ved deres side, marcherer de ned fra deres hjem i bjergene for at fylde deres maver. En hær af ogors består typisk kun af et fåtal af elite-enheder. De er meget aggressive, hvilket blandt andet kan lade sig gøre, da de er hårdføre og har adgang til healing. |
Gloomspite Gitz består hovedsageligt af små, svage goblins (grots). Man bør dog ikke undervurdere dem, da deres blotte antal gør dem yderst farlige. For at kompensere for deres størrelse, kan de ofte ses riddende på store edderkopper med trolde i deres følge. Gloomspite Gitz er endnu en "horde-army" med masser af sårbare figurer på slagmarken. Deres spillestil kan variere en del og man kan fokusere på at overrumble fjenden med sit antal og sit hurtige kavalari eller man kan benytte stærke spells til at angribe fjenden på afstand. |
Nu har du lært lidt om, hvor du kan starte din Warhammer samling, samt lidt om universets og dets indbyggere. Nu er det bare om at komme i gang og få startet din egen samling.
Har du lyst til at prøve kræfter med spillet, så er du altid velkommen til Warhammer aften hos Spilforsyningen. Rigtig god fornøjelse med Warhammer Age of Sigmar!