Gratis returret i 30 dage

42 kr,- fragt, fri over 599 kr,- til pakkeshop

Levering 1 - 2 hverdage

5 fede Dungeons & Dragons moduler

5 fede Dungeons & Dragons moduler

Alexander Bering |

 

    ← Næste blog                                  Forrige blog  

    fem fede dnd moduler

    Hvad er et DnD-modul?

    Siden starten af Dungeons and Dragons 5th edition har Wizards of the Coast produceret en række af færdigskrævne eventyr. Disse moduler samler alt, hvad en dungeon master skal bruge for at skabe en uforglemmelig kampagne. Alle modulerne har deres egne historier, temaer og de fleste tilføjer nye spændende mekanikker. Dette betyder også at det ikke er alle modulerne, der er lige lette at styre for en DM, og man skal ikke forvente bare at kunne åbne bogen og gå i gang med det samme. Selv om fundamentet er lagt, skal der stadig laves en smule forberedelse, så modulerne passer til din respektive dnd-gruppe.

    Herunder finder du en kort beskrivelse af fem forskellige dnd-moduler. Disse er ikke valgt fordi, de nødvendigvis er de bedste, men fordi de hver i sær tilføjer sjove og spændende twists på, hvad en dnd-kampagne kan indeholde. Du kan finde vores komplette sortiment af dungeons and dragons moduler her. 

    1. Baldur's Gate: Decent into Avernus

    Baldurs Gate decent into Avernus

    DM sværhedsgrad: Middel/svær
    Spiller Sværhedsgrad: Svær
    Levels: 1-13
    Køb her baldurs gate

    I den skumle by Baldur’s Gate tvinges en gruppe eventyrer til at arbejde for den lokale ordensmagt. Her skal de undersøge en blodtørstig kults aktiviteter, men denne efterforskning leder dem snart væk fra de lurvede gader og direkte ned til helvedes øverste lag, hvor de kommer til at stå ansigt til ansigt med nogle af de farligste skabninger i dnd.

    Baldur’s Gate: Decent into Avernus er en spændende kampagne for alle, der ønsker en udfordring. Spillerne kommer i gennem hele kampagnen til at møde monstre, der er langt stærkere end dem selv, hvilket gør dette til et udfordrende modul. Kampagnen er opbygget af to halvdele, der kræver lidt ekstra arbejde fra DMens side for at forbinde gnidningsløst og historien kan til tider være en smule ”rail-roady”.

    Man finder dog også her et utal af uforglemmelige lokationer, mulighed for at skabe Mad Max – Fury Road encountere og et fuldt beskrevet by (Baldur’s Gate) med mange muligheder og små plot-hooks til at skabe mange flere eventyr i, når kampagnen er færdig.

    2. Candlekeep Mysteries

    Candlekeep Mysteries

    DM Sværhedsgrad: Nem
    Spiller Sværhedsgrad: Nem/Middel
    Levels: 1-16
    køb her candlekeep mysteries

    Candlekeep er hjem til Faerûns største bibliotek og samling af profetier, legender og historier. Blandt denne kæmpemæssige samling er 17 magiske bøger, der indeholder glemte mysterier og fortællinger. I modsætning til de andre fire moduler samlet her, har Candlekeep Mysteries ikke én overordnet historie. Her finder man 17 enkelte eventyr, som man kan vælge at kæde sammen ved selv at skrive et overordnet plot,
    eller blot spille som enkeltstående små historier.

    Som navnet antyder fokuserer historierne heri på mystik end kamp og man finder heller ingen traditionelle dungeon crawls heri. Alt dette er med til at gøre Candlekeep Mysteries specielt godt egnet til nyere dungeon mastere og spillere, men der er bestemt også masser af indhold, der nok skal fange garvede spilleres interesse.

    3. Curse of Strahd

    Curse of Strahd

    DM sværhedsgrad: Medium
    Spiller Sværhedsgrad: Medium/Svær
    Levels: 1-10
    køb her curse of strahd

    Fanget i en tæt, mørk og mystisk tåge finder man riget Barovia. Dets borgere lever som skygger af sig selv, bange og forfulgte af rigets herre Strahd von Zarovich. Denne ondskabsfulde og nærmest mytiske figur er en af DnDs mest berømte og berygtede skurke. Barovia er fyldt med mørke gotiske bygninger, ulvehyl i natten og horder af levende døde.

    Dette er muligvis det mest populære dnd-modul, der er skrevet til 5th edition, og det er efter min mening fuldt berettiget. Strahd er omdrejningspunktet i dette modul og for virkelig at yde modulet retfærdighed, er man som DM nødt til at kaste sig fuldt ud i rollespillet som den mørke fyrste. Kampagnen kan være meget udfordrende, med hårde encounters og kæmpemæssige dungeons. Der ligger derfor en smule arbejde i, at guide spillerne i gennem Barovia’s fuldt åbne verden, da de hurtigt kan vade ind i et total party kill (TPK).

    Modulet kan med fordel startes i level 3 og man kan (og bør måske) springe modulets ”Death House” segment over, da dette er uhyre svært for spillerne og ikke bidrager yderligere til den overordnede historie.

    4. Tomb of Annihilation

    Tomb of Annihilation

    DM sværhedsgrad: Svær
    Spiller Sværhedsgrad: Svær
    Levels: 1-11
    køb her tomb of horrors

    Dybt inde i Chults tætte jungle høres et øresønderrivende brøl, mens en mystisk og mørk kraft er begyndt at fordærve alle, der nogensinde er blevet genoplivet af magi. I dette modul skal spillerne finde kilden til, hvad der forhindrer genoplivningsmagi og fordærver de lokale. De skal bevæge sig igennem den tætte jungle fyldt med levende døde og dinosaurer!

    Dette er et dræber-modul beregnet til spillere, der leder efter en ordentligt udfordring. Stærke fjender, omgivelser fyldt med dødelige fælder, og ingen genoplivning, gør at det kan være en god ide allerede at have en backup karakter fra spillets begyndelse.

    5. Waterdeep: Dragon Heist

    Waterdeep dragon heist

    DM sværhedsgrad: Middel
    Spiller Sværhedsgrad: Middel
    Levels: 1-5
    køb her waterdeep dragon heist

    I Waterdeeps gyldne gader findes et hav af vidundere, både magiske og mekaniske. Gemt et sted i byen er en stor skat og fire af byens kriminelle organisationer kæmper om, at bliver de første til at finde den. Dette modul ændres alt efter hvilken årstid, man vælge at sætte historien i, med fire forskellige skurke for spillerne at gå op i mod.

    Kampagnen kræver ikke det helt store fra dungeon masterens side og kan derfor være let at gå til for nye spillere, men den store mængde af information, der medfølger om Waterdeep, betyder at der er rig mulighed for at udforske byen endnu mere end historien lægger op til. Modulet fokuserer hovedsageligt på intriger og mystik, så man skal ikke forvente at finde storslåede og svære combat encounters heri.

    Ønsker du at lære mere om Dungeons & Dragons eller andre rollespilssystemer, har vi skrevet lidt flere indlæg, du kan fordybe dig i:

      ← Næste blog                                  Forrige blog