• Billig fragt fra 39kr, Gratis over 500 kr.
  • Gratis ombytning i 30 dage
  • Levering: 1-2 hverdage
  • Kundeservice: +45 3070 6192 man-fre 8:30-16:00

Session zero - Vejen til en god kampagne

af Alexander Bering udgivet May 25, 2022

 

    ← Næste blog                                  Forrige blog  

    Hvad er en session zero
    I skal til at starte en ny kampagne dungeons and dragons, men de sidste par kampagner, I har spillet, var fyldt med skuffelser og dårlige oplevelser. Så for at sikre at det ikke sker igen, afholder i denne gang en session zero, men hvad skal sådan en indeholde?

     

    Hvad er en session zero?Session zero, hvad er det

    Som navnet antyder foregår en session zero før din gruppe begynder jeres kampagne. Denne guide tager udgangspunkt i dungeons and dragons, men mange af punkterne er også relevante, hvis I spiller andre ttrpg'er (tabletop role playing game) som Pathfinder, Warhammer eller Call of Chtulhu.

    Roleplaying Games
    En session zero går, kort sagt, ud på at få forventningsafstemt og planlagt, hvilken type spil I skal spille. Det er et stærkt værktøj til både DM og spillere, der sikrer at alle er på samme bølgelængde og det kan være med til at sikre en succesfuld kampagne.

    Der er mange emner, der kan være relevante at diskutere til en session zero. Herunder har vi samlet lidt eksempler på, hvad man kan diskutere. Afhængigt af din gruppe kan nogle af dem være mere eller mindre relevante. 

     

    Spillets strukturRollespils gameplay

    En stor del af de emner, man kan snakke om til en session zero, har at gøre med spillets struktur. Overordnet er det vigtigt at alle ved, hvilken type kampagne de skal til at starte og hvad der forventes af dem.

    Milestone eller Experience. En af de bedste beløninger i DnD er at stige i level. Snak med hinanden om, hvor ofte spillerne forventer at gå i level, hvorvidt i bruger experience points eller milestones, og om der er andre specielle regler i jeres spil for, hvornår man kan gå i level.  

    Dnd gameplay

    Genre. Alle kommer til bordet med forskellige forventninger til hvad DnD er. Det er derfor vigtigt at få en snak om, hvad jeres spil skal være. Skal det være en linear historie eller en åben "sandbox", hvor spillerne kan gå frit omkring? Hvilken genre skal spillet have? Er det en gyser kampagne eller vil folk hellere have en episk Tolkien-agtig fortælling?

    Gameplay. Nogen spiller for at slås mod monstre, andre for at fordybe sig i roleplay. Nogen vil lave den stærkeste karakter muligt, mens andre bare vil slå alt omkring dem ihjel. Få en snak om, hvad spillerne forventer og hvordan I finder et kompromis, der kan give alle lidt af, hvad de ønsker.

    Hvornår skal I spille? Hvor ofte vil folk gerne spille? Ikke alle har den samme mængde af fritid til rådighed, så det er vigtigt at få aftalt, hvor ofte og hvor længe man skal spille. I samme ånd kan det være rart at vide, hvor mange sessioner der skal bruges på kampagnen.

    Hvordan skal I spille? De fleste foretrækker at spille DnD fysisk, men det er ikke altid muligt. Hvis det er tilfældet for jeres gruppe, skal I måske finde en online løsning som eksempelvis Discord, Fantasy Grounds eller Roll20.

    På samme måde er det også godt at få snakket om, hvorvidt I vil bruge battlemaps og figurer, virtuelle battlemaps eller om I foretrækker at bruge fantasien, når det er tid til at slås mod monstre.  

    Afbud til sessioner. Hvor mange spillere må være forhindret i at deltage, før en session bliver aflyst og hvad gør I med de karakterer, der måtte mangle? Skal DM'en styre dem eller overgår styrringen til nogle af de andre spillere?

    Kampagnens verden. Ofte foregår spillet i en homebrew-verden lavet af dungeon masteren. I disse tilfælde kan der være specielle forhold, spillerne skal gøres opmærksomme på. Hvilke racer og classes er tilgængelige? Er der nogle kulturelle elle politiske strukturer i kampagnen, der kan få indflydelse på en spiller alt efter, hvad de spiller? Er der nogen specielle regler eller begrænsninger på magi? Alt dette er eksempler på ting spillerne bør vide, før de laver deres karakterer. 

     

    Social kontraktSocial kontrakt

    Én ting er, hvilke forventninger man har til spillet, men næsten ligeså vigtige er de forventninger man har til hinanden omkring bordet. Det kan skabe store problemmer i en gruppe, hvis ikke man får aftalt, hvad der er acceptabel opførsel.  

    Alkohol og telefoner. DnD kræver at folk følger med og det kan blive svært at holde fokus, hvis man sidder med næsen nede i sin telefon eller hvis man har fået lidt for meget at drikke. Sørg derfor for at opsat klare retningslinjer for jeres gruppe.

    Samtaler ved bordet. På samme måde kan samtaler og jokes på kryds og tværs af bordet ødelægge den stemning, dungeon masteren har prøvet at opbygge eller forstyrre et vigtigt roleplay øjeblik for de andre spillere.

    Husk at holde fokus ved bordet

    PvP og terningerkast. Der kan hurtigt opstå sure mine og dårlige oplevelser, når spillernes karakterer bliver sat op mod hinanden. Diskuter derfor om PvP (player vs. player) er tilladt og hvorvidt folk kan tvinge andres karakterer til noget, hvis blot de ruller højt nok med en terning.

    Det er også en god ide at få sat på plads, hvornår et terningekast er gyldigt. Kan spillerne rulle som de har lyst eller er det kun gældende, når DM'en har bedt om  det?

    Uenighed om regler. Specielt under combat kan der opstå uenighed om, hvordan reglerne skal fortolkes. Hvordan håndterer I det, når det sker? Man kan stoppe spillet og tage diskussion sammen, men ofte går det ud over selve spillet. Alternativt kan DM'en lave en bedømmelse i øjeblikket og så kan I tage diskussion, når sessionen er afsluttet, så der kan omnås enighed til fremtidige sessioner.

    Respekter hinanden. DnD fungerer kun, når alle giver plads til hinanden og følger med i, hvad der sker ved bordet. Sæt for en god ordens skyld ord på dette i en såkaldt " social kontrakt" så alle er enige om, hvad der forventes af hinanden ved bordet. Et godt eksempel på en kontrakt kan findes i afsnittet Session Zero i Tasha's Cauldron of Everything.

    Eksklusion fra spillet. Selv efter en god session zero er det ikke altid sikkert, at man kan undgå problemer i gruppen. Er der en enkelt eller flere gruppemedlemmer, der ikka kan finde ud af at overholde de aftalte regler, kan det være nødvendigt at forstætte spillet uden dem. Aftal eventuelt på forhånd, hvornår en spiller/DM må ekskluderes fra gruppen. 

    Det er dog god stil at tage en snak med det problematiske individ og give dem en chance for at tilpasse sig, inden man vælger at smide dem ud af gruppen.

     

    Character creationCharacter creation

    En session zero skal ikke kun bruges på at diskutere kampagnens struktur og forventningerne til hinanden, men kan med fordel også bruges på at lave spillernes karakterer. Her kan det være relevant at tage en kort snak om, hvilke level de starter- og eventuelt slutter i, hvilke racer, classes og feats der er tilgængelige, hvad folk regner med at skulle spille, og så skal der selvfølgelig rulles stats (du kan se, hvordan det foregår i denne artikel). 

     

    Spillets reglerSpilleregler

    Ikke alle spil DnD er ens og det er ikke alle DM'ere, der benytter de samme regler. Husk at få snakket om, hvilke homebrew-regler der er i jeres kampagne, hvis der overhovedet er nogle. 

    Bruger DM'en inspiration? I så fald, hvordan får spillerne det? Skal man fordybe sig i roleplay eller kan man få inspiration i spillet ved at tage snacks med tilsessionen?

    En regel der er megen debat om er de såkaldte critical succes/failures. Hvornår er noget en critical succes/failure i jeres spil? Er det kun når man ruller en 20'er eller 1'er for at ramme et monster, eller gælder det også for alle saving throws og skill checks? Hvis I benytter critical failures, hvor voldsomt kan spillerne så fejle, når de ruller en 1'er? Alt dette bør aftales på forhånd, så ingen pludselig føler sig snydt. 

     

    Sikkerhedsnet
    Sikkerhedsnet

    Ikke alle de ovenstående punkter vil være lige relevante for alle, men det er altid godt at få lavet en social kontrakt med sin gruppe. 

    Ofte spiller man med sine nære venner og det kan være meget ubehageligt at skulle konfrontere folk man holder af med deres dårlige opførelse. I disse tilfælde kan en session zero fungere som en slags sikkerhedsnet, da man altid kan referer tilbage til den aftale vedkommende selv er gået med til. 

    Selv efter en grundig session zero kan man komme ud for, at man ikke selv føler sig tilpas i sin DnD-gruppe. I disse tilfælde kan det være bedre blot selv at trække sig fra gruppen. Det er nemlig ofte bedre slet ikke at spille, end at få sin oplevelse ødelagt af en gruppe, man ikke passer ind i. 

    Ønsker du at lære mere om Dungeons & Dragons eller andre rollespilssystemer, har vi skrevet lidt flere indlæg, du kan fordybe dig i:

     

     

      ← Næste blog                                  Forrige blog  

      TILBAGE TIL TOPPEN