Gratis returret i 30 dage

42 kr,- fragt, fri over 599 kr,- til pakkeshop

Levering 1 - 2 hverdage

Dungeons and Dragons Begynderguide

Dungeons and dragons begynderguide

Bettina Andersen |

← Næste blog                                  Forrige blog 
Dungeons and Dragons begynderguide
Dine venner har inviteret dig til at spille Dungeons and Dragons med dem - men der er rigtig mange regler og ting at holde styr på, og du ved ikke hvor du skal starte... Bare rolig, i denne guide gennemgår jeg alt du har brug for at vide for at komme i gang med Dungeons and Dragons.

Oversigt:

Hvad er Dungeons and Dragons?

Dungeons and Dragons, også kaldet DnD eller D&D (kært barn har mange navne), er et af de mest kendte rollespilsuniverser der findes. I DnD er man en gruppe af spillere der bliver ledet af en Dungeon Master, der styrer den verden i befinder jer i. Ens spillegruppe kan være lige så stor eller lille som man ønsker det, der er heller ikke nogen regler for hvor ofte man skal spille - det er alt sammen op til jeres egen gruppe. 

Der findes også eksisterende kampagner, som er klar til at blive spillet, uden at man selv skal finde på noget. Sådan nogle kan du finde her

 

Hvilke materialer skal jeg bruge? Dungeons and Dragons materiale

Der er en helt masse forskellige Dungeons and Dragons bøger, terninger, figurer osv. - men hvad er vigtigst at anskaffe? 

  • Dungeons & Dragons: 5th Ed. Player's Handbook, er en essentiel del af enhver DnD spillers samling. Den indeholder information om alt lige fra at skabe karakterer til items, spells, conditions og en grundliste af væsner som du kan møde i løbet af dine eventyr. Den indeholder også 3 blanke Character Sheets bagi. 
  • Dungeons & Dragons: 5th Ed. Dungeon Master's Guide, er ikke et essentielt værktøj hvis du er spiller - men den er essentiel hvis du vil være Dungeon Master. Den indeholder information om hvordan du skaber dine egne verdener og NPC'er, hvad dine spillere kan gøre når de ikke er på eventyr, en liste af Dungeons du kan gøre brug af samt en liste over monstre.
  • Character Sheets, er også et vigtigt værktøj at have ved hånden, selvom der er nogle få i Player's Handbook, løber man hurtigt tør for dem hvis man har mange ideer til karakterer eller bare spiller i mange forskellige kampagner. 
  • Rollespils terninger, indeholder en 4 sidet terning (d4), en 6 sidet terning (d6), en 8 sidet terning (d8), to 10 sidet terninger (d10/d100), en 12 sidet terning (d12) og en 20 sidet terning (d20) - de bruges til at rulle forskellige saves og checks (det kommer der mere information om senere) der findes et hav af forskellige designs, men så længe du har 2-3 sæt rollespilsterninger er du rimelig godt dækket ind. Rollespilsterninger
  • Notesblok/blyant, er også en rigtig god idé at have med under dine spilsessioner, så du kan notere hvad den der mistænkelige NPC hed, at du har samlet et magisk item op eller hvad dine abilities gør. (De fungerer også rigtig godt til at sidde og lave skitser i hvis sessionen bliver lidt kedelig)

Med de her basale værktøjer, er du klar til at spille!

 

Lav din egen karakter

Du har fået fat i de basale værktøjer og vil nu i gang med at lave en karakter - men hvordan i alverden gør man og hvad betyder alle de forskellige udtryk? Lad os gå igennem dit character sheet en bid af gangen.

Races
Først og fremmest skal du tage stilling til hvilken race, du gerne vil spille. Den har indflydelse på en masse forskellige faktorer ved din karakter, som fx: ability scores, alder, størrelse, hastighed, sprog, under-racer og alignment - det skal jeg nok komme mere ind på. 

Din race gør en eller flere ability scores bedre, alt efter hvilken du vælger.  

Classes
Classes

Det er en god idé at tænke over hvilken class du gerne vil spille, samtidig med at du vælger din race, da de to ting går hånd i hånd. Fx. er Dværge sejlivede, og derfor er de gode Warriors, mens Elvere er intelligente, og derfor gode til magi. 

Disse ting er naturligvis guidelines til, hvordan du skal skabe din karakter, og ikke faste regler - det fantastiske ved Dungeons & Dragons er, at det kun er fantasien der sætter grænser. 

Den class du vælger afgør hvad din karakter kan, og hvilke items du kan bruge. Der er generelt to typer classes: range og melee. Range classes angriber primært på afstand ved hjælp af spells eller ranged våben, hvorimod melee classes primært slås i nærkamp. 

Hver class har nogle forskellige ability scores de bruger til at styrke deres angreb med, uanset om det er ranged eller melee - derfor er det en god idé at vælge en race der giver bonus til dem, din class bruger. Fx. er det vigtigt at en Wizard har høj Intelligence, da det er det der bliver brugt til at caste spells.

Udover ability scores, har din class også indflydelse på hvor meget liv din karakter har. For at regne det ud, skal man rulle en terning og derefter ligge ens Constitution modifier til. Den terning der skal rulles variere fra class til class, men det er enten en D6, D8, D10 eller D12 - hvor de sejlivede ruller de høje terninger, som fx. Barbarian eller Fighter, og de mindre sejlivede som Sorcerer og Wizard ruller de lave. 

I de lave levels giver din class dig kun 2 eller 3 ekstra evner, men efterhånden som du leveler op får du flere og dine eksisterende evner bliver bedre. 

Efterhånden som du leveler op, får du også mulighed for at få mere end én class - også kaldet multi-classing. Det kunne fx. være at du lavede en Rogue der har lyst til at prøve kræfter med magi, eller en Cleric der hellere vil slås end at heale. 

Backgrounds
Alle historier har en begyndelse. Din karakters background er der hvor du kommer fra, hvordan du blev en eventyrer og hvad din plads i verden er. 

Den background du vælger hjælper med at forme din karakters identitet. Du kan fx. spørge dig selv - Hvad ændrede sig? Hvorfor stoppede din karakter med at gøre, hvad din background beskriver, og i stedet tog ud på eventyr? Hvordan tjener du dine penge? Eller hvis du kommer fra en rig familie, hvorfor har du så ikke flere penge? Hvordan lærte du dine færdigheder? Hvad adskiller dig fra andre, der deler din background?

Din background giver dig forskellige ting som features, proficiencies og languages, men er egentlig mest et rollespils element. 

Proficiencies betyder, at det er ting din karakter er ekstra god til, det kan både være i forskellige skills, men også i forskellige våben som din karakter har lært at mestre. 

Alignment
Din karakters Alignment har betydning for din karakters moralske valg. For det meste er alignment blot en måde at beskrive din karakter på, det har altså ikke som sådan nogen indflydelse på hvad de kan - men det kan være et brugbart værktøj når du skal spille din karakter. 

Der findes følgende alignments:

Alignment

    Der er mange holdninger til hvordan man skal spille de forskellige alignments, men i sidste ende er det dig der bestemmer hvad din alignment betyder for din karakter, hvis noget overhovedet. 

    Ability Scores

    En af de helt grundlæggende ting at forstå er, hvad ability scores er og hvad de bruges til, da de har indflydelse på næsten alt i spillet. Der er 6 forskellige ability scores, som alle karakterer har i større eller mindre grad:

    Ability scores explained

      Ability scores er defineret af et tal, der viser hvor god din karakter er til den pågældende egenskab. Tallet omfatter både medfødte evner, men også træning og generelle kompetencer relateret til den egenskab. 

      En score på 10-11 er det normale menneskelige gennemsnit, men de fleste eventyrere og monstre ligger over gennemsnittet i de fleste evner. En score på 20 er det højeste man kan opnå, hvor monstre og guddommelige væsener kan score helt op til 30. 

      Alle egenskaber har også en modifier, der kan være alt fra -5 til +10 og er baseret på hvor høje ability scores din karakter har. Modifiers bruges når du ruller terninger, og ligges enten til eller trækkes fra dit endelige resultat - som så afgør hvor godt eller dårligt du klarer en bestemt ting.

      Nu ved du hvad ability scores er for noget, men hvordan finder du så ud af hvor høje din karakters er? Der er forskellige måder at gøre det på, alt hvad din Dungeon Master foretrækker - men den mest brugte er som følgende:

      Ability score udregning

          Husk på at det ikke nødvendigvis er dårligt at have lave ability scores, det kan være med til at give din karakter lidt charme og personlighed.

          Men hvad bruger man så ability scores til? Det korte svar er stortset alt. De vigtigste terningekast i spillet - ability checks, saving throws og attack rolls, bruger alle 3 dine ability scores. 

          • Et ability check tester din karakters talenter og træning i et forsøg på at overvinde en forhindring eller udfordring, det kunne fx. være et forsøg på at komme ind på en hemmelig base, eller den ædle kunst at prutte om prisen på et magisk item.
          • Et saving throw derimod, er et forsøg på at modstå en spell, en fælde, en sygdom eller lign. - det er altså ikke noget du selv bestemmer over, men noget din Dungeon Master dikterer. 
          • Sidst men ikke mindst - attack rolls - det er som navnet antyder, et forsøg på at lave et angreb. 
          Inspiration er en regel som din Dungeon Master kan bruge til at belønne dig for den måde du spiller din karakter, eller hvis de synes at du gør noget ekstra fedt. I praksis lader Inspiration dig rulle en af dine terninger om, for hvert Inspiration point du har. 
          Det er ikke alle Dungeon Masters der bruger Inspiration, og der er heller ikke bred enighed om hvornår spillerne får det - det er noget i skal finde ud af i fællesskab.
          skills
          Når du vælger din background får du mulighed for at vælge 2 skills som din karakter er proficient i, dem kan du se her til venstre.

          Det er fuldstændig op til dig, hvilke du vælger. Men det er værd at huske på, hvad du gerne vil have din karakter til at kunne. Hvis du fx. laver en Cleric, er det en god idé at gøre dem proficient i Medicine og/eller Religion - men det er ikke et krav.

          Ud fra hver skill kan du også se hvilken ability score der bliver brugt, det kan også have noget at sige i forhold til hvilke du vælger.

          Selvom du fx. har en lav Intelligence score, kan det altså godt betale sig at blive proficient i Nature, da du i så fald for en højere modifier på den skill - hvis det er relevant for din karakter. 

           

          Her er overordnet hvad de forskellige skills gør:
          • Acrobatics - hvor god du er til ikke at vælte. Fx. hvis du løber over is.
          • Animal Handling - hvor god du er til dyr. 
          • Arcana - din generelle viden indenfor spells, magiske items, symboler osv. 
          • Athletics - hvor god du er til at klatre, hoppe, svømme osv. 
          • Deception - hvor god du er til at lyve og snyde folk. 
          • History - din generelle viden om historiske begivenheder i den verden du befinder dig i.
          • Insight - hvor god du er til at se igennem andre folk.
          • Intimidation - hvor god du er til at true/overbevise folk.
          • Investigation - hvor god du er til at lede efter forskellige ting - fælder, skjulte symboler osv. 
          • Medicine - hvor god du er til at stabilisere en døende kammerat eller diagnosere en sygdom.
          • Nature - din generelle viden om naturen. 
          • Perception - du evne til at opfange, høre eller på anden vis opdage ting.
          • Perfomance - hvor god du er til at synge, danse eller på anden vis underholde et publikum.
          • Persuasion - hvor god du er til at overtale folk.
          • Religion - din generelle viden om din verdens religion. 
          • Sleight of Hand - hvor god du er til at stjæle ting ud af folks lommer eller lign. uden at blive opdaget. 
          • Stealth - hvor god du er til at gemme dig.
          • Survival - dine generelle evner indenfor overlevelse, fx. at finde spor, jage, finde vej gennem skoven osv.

          Passive Perception
          Passive perception

           

          Passive Perception eller Passive Wisdom, er egentlig bare hvor god din karakter er til at bemærke, hvad der foregår omkring dem, uden at de aktivt undersøger deres omgivelser. Det kan fx. være om de ligger mærke til at nogen prøver at stjæle fra dem, eller om de ser de lysende øjne i mørket. 

          Som navnet antyder er det din karakters Wisdom modifier der bliver brugt til at udregne deres Passive Perception. 

          HP & Kamp stats

          For det meste er de her ting kun nogen du bruger, når du er i kamp. 

          Armor Class


          Armor Class,
          også kaldet AC, er hvor svær du er at ramme - den bliver enten udregnet ud fra den armor du har på, eller ud fra din dexterity modifier + 10 (hvis du ikke har armor på).


          Initiative

          Initiative
          er din karakters evne til at reagere hurtigt i forhold til fare. Det er noget din Dungeon Master beder dig rulle, hver gang i står overfor et monster eller fjende, og afgør hvornår i kampen du får mulighed for at gøre noget.

           
          Speed


          Speed
          afgør hvor langt du kan bevæge dig i combat. Det er bestemt ud fra din race, class og det gear du har på.

          Hit Points
          Dine Current Hit Points giver i virkeligheden nok sig selv, men det er hvor meget liv din karakter har på nuværende tidspunkt - og i toppen notere du hvad din karakters max HP er.

          Du kan samtidig notere dine Temporary Hit Points, hvis du har nogen - det får du fx. ved hjælp af spells og buffs. Temporary HP forsvinder altid før din almindelige HP.

          Hit Dice

          Hit Dice
          er de terninger din class bruger til at få HP tilbage med, man har et vist antal man kan bruge pr. long rest. I toppen notere du hvor mange Hit Dice du har tilbage.

          Death Saves

          Death Saves
          bruges kun når din karakter er døende. Hvis din karakter når 0 HP, falder de bevidstløs om, og skal på efterfølgende ture rulle Death Saves.

          I praksis betyder det, at du skal rulle en 20 sidet terning hver gang det bliver din tur. Et resultat på 10 eller over, er en success - hvor alt under tæller som en failure.  Hvis du opnår 3 successer, bliver din karakters tilstand stabil. Men hvis du får 3 failures... Ja, så dør din karakter.

          Døende karaktere kan også bringes tilbage til livet ved hjælp af et Medicine check, en healing potion eller spell. 

           

          Attacks & Spellcasting
           Items
           I kamp bruger de fleste karakterer enten fysiske angreb eller kaster spells. Uanset hvad har de også nogle specielle actions - som bliver noteret her til venstre. 
          Her skal du notere dit våben/spells navn og finde den pågældende side i din Player's Handbook.

          Hvis din karakter har nogle specielle actions (fx. sneak attack hos rogues) er det også her du noterer dem. 

          Equipment
          Equipment
           Alle karaktere starter med noget specifikt equipment. Din class har en liste over hvilke items du starter med, som du kan skrive ned her.
           
          Du kan også vælge at købe dit eget starter gear for de penge du starter med, som afhænger af din background, der er nogle specifikke sider i Player's Handbook specifikt til det. (s. 145, 149 og 150

          Sidst men ikke mindst kan din karakter have nogle forskellige Personality Traits, Ideals, Bonds og Flaws

          Disse ting har egentlig kun betydning for den måde, du spiller din karakter på - og du bestemmer også selv om du vil bruge dem til noget. Alle backgrounds har tabeller med foreslåede karaktertræk, som du kan gøre brug af - du kan også finde på dine egne hvis der ikke er nogen der passer til netop din karakter. 

           

          Personality traits 
          Personality traits er generelle karaktertræk, der får din karakter til at skille sig ud fra de andre, som fx. "Jeg har læst alle bøger om Candlekeep" eller "Jeg samler på svampe".



          Ideals

          Ideals beskriver det der driver din karakter - det kunne fx. være din karakters religion, familie eller lign.



          Bonds

          Bonds repræsenterer din karakters forbindelse til mennesker, steder og begivenheder i verdenen. Det kunne fx. være din karakters yndlings gemmested.



          Flaws

          Flaws er laster, tvangshandlinger, frygt eller svagheder din karakter har. Det kunne fx. være en frygt for edderkopper.

          Hvordan spiller jeg så?

          Du har skaffet dine materialer, lavet en karakter og er nu klar til at spille! Men hvordan foregår et spil Dungeons & Dragons så egentlig?

          Uanset om i udforsker en støvet Dungeon eller de komplekse forhold ved et kongeligt hof, følger et spil Dungeons and Dragons altid den samme rytme:

          Dungeons and Dragons session rytme

            Ofte har Dungeon Masteren et kort de bruger til at holde styr på hvor spillerne befinder sig, og hvor de skal hen. 

            Der er forskellige ting at tage højde for, når man spiller - de vigtigste er dog disse:

            • Difficult Terrain: du bevæger dig rundt i vanskeligt terræn, der gør at din hastighed halveres.
            • Half Cover/Cover: at noget har cover betyder, hvor meget af den pågældende genstand/person du kan se - og alt efter hvor meget cover de har, er de sværere at ramme. 
            • Advantage: nogle specielle evner, spells eller virkelig gode terningekast gør, at du får advantage. Når det sker skal du rulle en ekstra d20 i dit næste saving throw, attack roll eller ability check - og vælge de højeste af de to resultater. 
            • Disadvantage: disadvantage er modsat advantage, hvor du her i stedet skal bruge det laveste af de to resultater.
            • Critical failures/successes: at få en critial failure/succes betyder, at du enten har rullet 1 eller 20 på din 20 sidet terning (også kaldet Nat1 eller Nat20). Hvis du får en critical success på et angreb skal du fordoble resultatet på dit attack roll.
            • Long Rest: et Long Rest er et længere hvil, på mindst 8 timer, hvor din karakter kun må udføre 2 timers let aktivitet - som fx. at holde vagt. Efter et Long Rest får din karakter sin HP, halvdelen af sine Hit Dice og evt. Spellsslots tilbage. 
            • Short Rest: et Short Rest er et kort hvil, på mindst 1 time, hvor din karakter ikke laver noget mere anstrengende end at spise, drikke, læse, eller pleje deres sår. Det er under et Short Rest du kan rulle dine Hit Dice.
            • Conditions: der er et hav af forskellige conditions i Dnd, der gør spillet sværere for jer som spillere. 
              • Blinded - betyder at din karakter ikke kan se. 
              • Charmed - din karakter kan ikke angribe den person/monster der har kastet en charm på dem. 
              • Deafened - din karakter kan ikke høre noget.
              • Frightened - din karakter er banage og har disadvantage mens de kan se hvad de er bange for. 
              • Grappled - du er blevet fanget og kan ikke længere bevæge dig. 
              • Incapacitated - du har ingen actions eller reactions. 
              • Invisible - du/monsteret er usynlig, alle angreb mod personen har disadvantage. 
              • Paralyzed - du er incapacitated og kan hverken bevæge dig eller snakke. 
              • Petrified - du er blevet lavet om til sten. 
              • Poisoned - du er blevet forgiftet og har disadvantage. 
              • Prone - du er væltet, og alle angreb mod dig har advantage. 
              • Restrained - din speed er 0, og alle angreb mod dig har advantage. 
              • Stunned - du er incapacitated, kan ikke bevæge dig og kan kun snakke lidt.
              • Unconscious - du er bevidstløs. 
              • Exhaustion - din karakter er udmattet, og dette har forskellige effekter alt efter hvor udmattet din karakter er. Der er 6 levels af exhaustion, hvor 1 er disadvantage og 6 er død. 
            • DC: DC står for Difficulty Class og er et tal du skal ramme eller slå over, for at få success med dit terningekast - i stil med AC. 

            Alle de her ting er ikke noget du behøver kunne i hovedet, da man altid hjælpes ad under et spil Dungeons & Dragons, men nu har du i hvert fald en basal forståelse for, hvad de forskellige ting er og hvad de gør. Så er det bare om at komme igang!

            Ønsker du at lære mere om Dungeons & Dragons eller andre rollespilssystemer, har vi skrevet lidt flere indlæg, du kan fordybe dig i:

             

             

            ← Næste blog                                  Forrige blog