Gratis returret indtil 31. januar

42 kr,- fragt, fri over 599 kr,- til pakkeshop

Levering 1 - 2 hverdage

Hjælp, jeg skal være Dungeon Master!

Hjælp, jeg skal være Dungeon Master!

Alexander Bering |

← Næste blog                                  Forrige blog  

Hvordan er man dungeon master


Nu har din vennegruppe besluttet, at I skal prøve Dungeons and Dragons og du har sagt ja til at være Dungeon Master, men hvad vil det egentligt sige og hvor starter man lige med at forberede et episk DnD-eventyr? 

 

Hvad er en Dungeon Master?
hvad er en dungeon master

En dungeon master (DM), også kaldet gamer master (GM), er en central rolle for et hvert spil DnD. Det er dungeon masteren, der kender plottet til eventyret og hjælper med at guide de andre spillere gennem historien. Det er også dungeon masteren, der holder styr på spillets regler, styrer historiens skurke og monstre, samt resten af den verden spillet foregår i.

Det er altså en stor opgave at være dungeon master og det kan nemt virke uoverskueligt. Det behøver det dog ikke at være og der findes mange hjælpemidler, der kan guide førstegangs dm'ere til at skabe uforglemmelige historier sammen med deres spillere.  

 

Hvilket udstyr skal jeg bruge som DM?Hvad skal en DM bruge

Dungeons and dragons er et stort spil og der findes et hav af bøger, kort, figurer og andet tilbehør til spillet. Det er dog langt fra det hele, der er nødvendigt for at skabe en god oplevelse. De vigtigste ting finder du herunder:

  • Dungeon Master's Guide, er en essentiel bog, der indeholder information om at skabe din egen verden, magiske objekter, hvordan man styrer spillet og meget mere. 

  • Monster Manual, indeholder information om de mest almindelige monstre i DnD-universet. Den er nødvendig for at kunne styre de monstre dine spillere skal kæmpe i mod. 

  • Player's Handbooker mest beregnet til dine spillere. Det er dog også her man finder spillets grundregler og er derfor et vigtigt opslagsværk, når man bliver i tvivl om en given regel.

    Terninger
  • Terninger, bruges bl.a. til at styre monstre og rulle forskellige saves og checks (mere info her). Der findes et hav af forskellige designs, men så længe du har 2-3 sæt rollespilsterninger, er du rimeligt godt dækket ind. 

  • Notesblok/blyant, er to vigtige værktøjer for en DM. Det skal gerne skrives noter under jeres sessioner, så du kan huske, hvad der er sket og andre vigtige detaljer.  

Hvad kan jeg undvære?
Du har måske set andre spille DnD før med figurer, kort og alt muligt andet gear. Det meste af dette er dog langt fra nødvendigt, men noget du kan undersøge nærmere, når du har fået lidt mere erfaring med spillet:
Figurer til dnd
  • DM-skærmlader dig skjule dine terninger, så dine spillere ikke kan se, hvad du slår. Det er en god måde at skabe spænding omkring bordet. De fleste skærme har også de mest brugte regler printet på indersiden, så du ikke behøver at slå op i dine bøger hele tiden. 

  • Figurer og Battlemapsbruges oftest til at holde styr på folks placering under combat. De er dog ikke nødvenige og mange foretrækker blot at forestille sig, hvad der sker under combat (også kaldt "Theater of the Mind").

  • Baggrundsmusik, kan være et fantastisk værktøj til at skabe stemning omkring bordet. Der findes masser af god musik fra film, videospil eller ambient musik og det meste kan heldigvis findes gratis på spotify eller youtube (vi anbefaler Midnight Syndicate - Dungeons & Dragons).

Hvordan forbereder man en kampagne?Hvordan forbereder man DnD

Dungeons and dragons spilles ofte som en kampagne, der bliver delt i en eller flere sessioner. Hver kampagne indeholder en verden fyldt med lokationer, npc'ere, monstre, samt en historie der binder det hele sammen. Alt dette styres af dungeon masteren og der er overordnet to måder at tilgå denne opgave på. Man kan vælge at spille en pre-written kampagne eller skabe sin egen homebrew. 

Dungeons & Dragons er dog ikke det eneste rollespil på markedet og afhængigt af, hvilken type verden du ønsker at skabe, kan det være en god ide, at vælge et andet rollespilssystem, der er bedre egnet til den historie, du ønsker at fortælle. Du kan se eksempler på andre rollespilssystemer her.      

Pre-written
En pre-written kampagne er, som navnte antyder, en færdigskrevet historie komplet med alt, hvad man skal bruge af npc'ere, monstre, magiske artefakter, lokationer m.m.

prewritten dnd modules, curse of stradh, rime of the frostmaiden, baldurs gate

Der er skrevet et utal af kampagner i mange forskellige genre og sværhedsgrader. Som førstegangs DM anbefaler vi Lost Mines of Phandelver eller Dragon of Icespire Peak. Begge produkter indeholder et kort, letforståeligt eventyr og alt hvad du skal bruge for at starte en kampagne med det samme. Har du allerede har prøvet de to ovenstående, har vi samlet fem andre foreslag her.

Homebrew
Sidder du selv med en ide til en spændende historie, kan du lave en homebrew kampagne. Her skriver du selv spillets historie, lokationer og npc'ere. Det kan være du vil prøve at skabe dit helt eget univers, hvor dine spillere kan gå på opdagelse. Alternativt kan du lave en historie i en allerede eksisterende verden:

  • Forgotten Realms, er den klassiske DnD-verden, som de fleste af regelbøgerne referer til. Størstedelen af de pre-written kampagner foregår også i denne verden, så der er rigtig meget reference materiale at finde, når du skal lave din kampagne.
  • Eberroner på mange måder en klassisk fantasy-verden, men med spændende nye twists og tilføjelser. Her er der for eksempel et stort fokus på krydsningen mellem magi og teknologi. 
  • Ravnica, kender du måske, hvis du spiller Magic the Gathering. Denne verden indeholder alle de unikke racer og lokationerne fra det populære kortspil.
  • Exandria, kender du måske til, hvis du har set det populære DnD-show, Critical Role. Unikt til denne verden er bl.a. magi med fokus på at manipulere tyngdekraft og tid.  

kampagne verdener, campain settings

Uanset om du vælger at sætte din historie i en eksisterende verden, eller om du skaber din egen fra bunden, så er det en god ide at starte småt første gang du skal være dungeon master.

Holder du din historie indenfor et mindre område (eks. en by og det nærliggende område), gør du dit arbejde mere overskueligt, hvilket lader dig fokusere på dine spillere. På denne måde kan du i højere grad også uddybe hver enkelt lokation, så din verden kommer til at føles mere levende.

På samme måde er det en god ide at dine spillere starter i et lavt level. Her har de nemlig adgang til færre evner, hvilket også betyder færre regler at huske på for dig. Det er en rigtig god måde at blive fortrolig med spillet grundmekanikker, før man udvider med nye evner og regler. 

Session Zero
session zero
Når du starter en kampagne er det vigtigt at du taler med dine spillere om, hvad I hver i sær har af forventninger til spillet. Det er også vigtigt at notere, hvad de planlægger at spille og hvad deres baggrund er. Alt dette kan med fordel gøres til en session-zero.

En session zero er en god mulighed for at forventningsafstemme, rulle stats til deres karakterer og aftale, hvornår og hvor tit I skal spille. Punkter man kan tale om kan inluderer:

  • Hvilken type kampagne ønsker dine spillere?
  • Er der nogle emner de ikke ønsker indgår i historien?
  • Hvilken slags karakter de godt tænke sig at spille?
  • Hvor ofte skal I spille og hvor længe ad gangen?

Det er vigtigt, at du hjælper dine spillere med deres karakterer, så du også kan lære lidt om, hvad karakterens motivation og baggrund er. Det kan nemlig være en fremragende inspiration til din histories plot. En kampagne bliver også meget mere spændende for spillerne, hvis den har en forbindelse til deres karakter. Husk dog ikke kun at fokusere på en enkelt spiller, da der skal være lige plads til alle ved bordet. Du kan læse mere om session zero her.   

EncountersencountersEn session af dungeons and dragons kan koges ned til en serie af såkaldte "encounters". Dette er øjeblikke i spillet, hvor spillerne bliver præsenteret for en udfordring. Encounters kan groft opdeles i to kategorier: social og combat encounters.

  • Social encounters, forekommer når spillerne snakker med npc'ere i din verden.
    social encounter
    Det kan eksempelvis være, hvis de skal handle hos en købmand eller når de bliver præsenteret for den lokale greve.
     
    Selvom disse typer af encounters ofte indeholder en del rollespil, behøver du ikke være en mester skuespiller. Du kan sagtens blot informere spillerne om, hvordan greven reagerer på deres truende adfærd, eller hvordan købmanden med rystende stemme benægter at have stjålet fra sin konkurrent. 

    Men hvis du har mod på det, kan man komme langt med en fjollet stemme og lidt grimasser. Jo mere du tør lade som om, at du virkelig er en grim lille goblin, jo hurtigere bliver dine spillere også komfortable med at rollespille deres karakterer.

  • Combat encounters, er som navnet antyder domineret af kamp og spænding. Her bekæmper dine spillere horder af zombier eller forsvarer landsbyen fra en angribende drage.
    combat encounter

    Det er især under denne type encounters, at dungeon masterens rolle som dommer kommer i spil. Der er mange regler for, hvad de enkelte monstre kan i combat og det kan være svært at huske dem alle. Det er dog heller ikke så vigtigt at huske ALLE reglerne. Ofte er det bedre bare at finde på en hurtig løsning i øjeblikket, så spillet kan fortsætte. Spillet bliver nemlig hurtigt kedeligt, hvis det hele tiden pauses for, at folk kan slå regler op i en bog.

    Husk på at dungeon masterens rolle ikke er at spille i mod de andre spillere, men at udfordre dem og guide dem igennem spillet.      

Hvad skal du forberede?
Hvad skal jeg forberede til DnD
Når du skal forberede dig til en session, er der et par ting man skal have i mente:

  • Hvor starter spillerne? - Dette er næsten den eneste del du som DM kan vide med sikkerhed. Det er derfor også din bedste mulighed for at præge sessionen og skubbe den i den retning du ønsker. En stærk start kan gøre hele sessionen mere fyldestgørende og være med til at sætte tonen for spillet.

  • Hvor regner du med at de skal slutte sessionen? - Som DM har du skabt et plot og bør have en ide om, hvor du gerne vil have dine spillere hen. Du kan bruge denne viden til at skabe mystik og lokke spillerne i den retning du gerne vil have dem. Husk, dine spillere kender ikke dine planer og du kan ikke forvente, at de agerer som du ønsker det.

  • Hvordan kommer de frem til slutningen? - Du har ikke mulighed for at vide, hvad dine spillere beslutter i løbet af en session, men du kan nok komme med et gæt eller to. Det kan være en god ide at skrive lidt noter til potentielle scenarier dine spillere kan finde på at rode sig ud i og eventuelt forberede nogle fede encounters.

  • Hvad gør du, når de slet ikke gør, som du har planlagt? - Ingen plan overlever kontakt med spillerne og du kan ikke være forberedt på alt. Når det uventede sker, er det tid til at improvisere. Lad fantasien løbe frit og se hvad der sker. Det kan være meget udfordrende i starten, men det bliver lettere, jo mere du kaster dig ud i det. Det er ofte disse improviserede øjeblikke dine spillere hæfter sig ved og husker som det sjoveste i spillet.

    Random encounter table
    • Navne-liste - En af de sværeste ting at improvisere er navne, så en god ide er at skrive en liste med forskellige fantasy navne på forhånd, så du altid er klar, når dine spillere spørger til en ny npc.
       
    • Random encounter - Når dine spillere bevæger sig i den stik modsatte retning af, hvad du forventer, er det rart at have en liste med tilfældige sociale- og combat encounters, som du kan have forberedt på forhånd. Så kan du altid hive noget frem uanset, hvad der sker under sessionen.

    Så hvor starter jeg? phandalin map

    lost mines of phandelver

    Hvis du ønsker at starte med at spille DnD hurtigst muligt og ved at du skal være dungeon master, så er Lost Mines of Phandelver en rigtig god start.

    Den indeholder alt, hvad du skal bruge til dit første spil DnD og inkluderer en pre-written historie, der fungerer som en spændende introduktion til spillet og dets regler. 

     

     

      ← Næste blog                                  Forrige blog